Jak se změnilo naše nákupní chování v průběhu pandemie?
Marketing a covidový rok
Jak se změnilo naše chování v průběhu pandemie? Samozřejmě výrazně. To asi nikoho nepřekvapí. Slovy klasika Járy Cimrmana „Stav dobytka se oproti loňskému roku nezměnil. Více krav, zato méně volů. Také sviní je letos dost.“ Na začátku pandemie (březen 2020) lidé prakticky přestali nakupovat. Tedy, ne úplně. Vykoupili těstoviny, trvanlivé potraviny, a někteří v roce 2050 spotřebují poslední role toaletního papíru, které zakoupili kvůli hrozbě úmrtí tam venku. Když řádí smrtonosná nákaza, toaleťák je v kolonce „must have“.
V průběhu prvního covidového jara a léta přišla obrovská změna oproti předchozím rokům. Výrazně se zvedla poptávka po všech možných i nemožných venkovních aktivitách, které můžete provozovat na chalupách či zahradách. Tolik zahrádkářů, jako v roce 2020, zde bylo naposledy snad před rokem 89.
V průběhu prvního covidového jara a léta přišla obrovská změna oproti předchozím rokům. Výrazně se zvedla poptávka po všech možných i nemožných venkovních aktivitách, které můžete provozovat na chalupách či zahradách. Tolik zahrádkářů, jako v roce 2020, zde bylo naposledy snad před rokem 89.

Všude dobře, venku nejlépe
Díky zavřeným obchodům, kavárnám a diskotékám hledali lidé alternativy pro trávení volného času. Povinnost nosit roušky ve městech je o to více táhla do přírody. Zájem rostl nejen o půjčování chat, chalup, nákup nemovitostí na venkově, ale také o cyklistiku a zahrádkaření. S tím pochopitelně souvisel i zvýšený zájem o zahrádkářské potřeby nebo exteriérový nábytek. Odrazilo se to samozřejmě i v ceně PPC reklam.

roušky, respirátory, desinfekce...
O mnohých produktech jste před tím možná nikdy neslyšeli. Ještě na konci roku 2019 běžní lidé vůbec netušili, jaký je rozdíl mezi respirátorem a rouškou, a rozhodně je nechtěli nakupovat. Na krátkou dobu se toto zboží stalo ještě vzácnější, než toaletní papír. Mimochodem, v USA byl zase extrémní prodej zbraní. U nás máme naštěstí jinou náturu (proto ten toaleťák).

cesty toulavý...
Kde se odrazil covid velice negativně je cestování. Prodej letenek nejprve spadl takřka na nulu, poté zaznamenal mírný vzrůst. Mimochodem, Mezinárodní asociace leteckých dopravců očekává návrat počtu prodaných letenek z období před pandemií až na rok 2024.
Pro letní cesty jsme zvolili raději Chorvatsko, abychom nezůstali někde v Karibiku bez možnosti návratu. Sales managerka Hvaretta Villas Koraljka Prikrylova zaznamenala také změnu chování klientů: „Vliv Covid-19 na Hvaretta Villas byl loni hlavně v tom, že sezóna byla mnohem kratší, než by byla normálně a všechny rezervace byly provedené na poslední chvíli (tzv. last minute). Měli jsme turisty pouze v červenci a srpnu, což je škoda a není to vůbec obvyklé. Ostrov Hvar nabízí velmi příznivé počasí po většinu roku a před pandemii Covid-19 se těšil na turisty cca od Velikonoc do konce října. Letos očekáváme podobný trend, s tím, že nám sezóna naštěstí letos začíná dřív, už koncem května a doufáme, že bude delší než loni. Očekáváme ale zase většinu rezervací na last minute, protože hosté se pochopitelně bojí plánovat cokoliv dlouho dopředu.“
