Hokejové MS pohledem marketingu



Hokejové mistrovství světa pohledem marketingu

V pátek jsme měli první možnost usednout k televizím a sledovat zápas (nejen) našeho národního týmu. Mnoho z nás zažilo prvotní rozhořčení z prohry, ale na tomto místě nechci rozebírat ani chyby obrany, ani rozhodnutí trenéra (přeci jen bychom to jistě odkoučovali lépe, že jo). Mistrovství světa v ledním hokeji přináší každý rok porci kvalitních reklamních kampaní, i marketingového bizáru. Pojďme se nad některými z nich trošku zamyslet.

Hlavní sponzor hokejového MS

Hlavním sponzorem hokejových mistrovství je ŠKODA AUTO již 29. rokem. V lednu vydala prohlášení, že pokud se bude MS konat v Bělorusku, zruší své sponzorství. Možná tak na přesunutí turnaje měla velký podíl. Politika a sport zkrátka nejdou oddělit tak jednoduše, jak by se mohlo zdát. ŠKODA AUTO zároveň poskytla organizátorům poprvé plně elektrický vozový park 45 vozů ENYAQ iV. Pokud začínáte Škodu mít rádi, nezapomínejte, že dodala také kartonové publikum.

Propojení značky ŠKODA AUTO s tíživými tématy dnešní doby je skvělé. Ať se jedná o ekologii (elektrické vozy), covid (kartonoví diváci) nebo lidská práva (hrozba zrušení sponzorství), ŠKODA AUTO ukazuje jasné sdělení svým příznivcům i odpůrcům. Za nás palec nahoru za jasnou marketingovou strategii.

Diváci… A covid

Papírové publikum samozřejmě nevytváří úplně akční atmosféru. O tu se stará… Wait for it… Ano… Maskot Spiky (ježek). Běhá po prázdných tribunách mezi kartonovými diváky tak živě, že si ho občas dokonce i všimnete. Význam skákajícího maskota v prázdném hledišti nám nedává smysl. Palec dolů.

S diváky souvisí i další věci. Celkový přínos MS pro město či stát. Povšechně zvyšuje organizování podobných akcí prestiž regionu, zvyšuje krátkodobě turismus, tržby hotelů či restaurací a samozřejmě – bohatne prodejem upomínkových předmětů, na kterém se slušně napakuje kdejaký pouliční prodavač. Doba covidu ukazuje ještě jeden bizár, který jistě souvisí více s marketingem než nebezpečím úmrtí. Trestná lavice. Na tu se letos hráčům chce ještě méně než obvykle. Musí si na ní totiž nasadit roušku. Netušíme, koho negativně testovaný hráč bez příznaků v bublině MS může nakazit během dvou minut na trestné, ale za nás – palec dolů.

Další možností nakažení pro hráče představuje tradiční předávání cen nejlepším hráčům. Sličné dívky, které zpravidla ceny předávají, by mohly své oblíbené hráče třeba políbit a nakazit je tak smrtelnou chorobou. Pro jistotu probíhá předávání cen bez nich. Hráči přijedou ke stolu, kde jsou hodinky, ty si vezmou a odjedou. Skoro to připomíná scénku krádeže tomboly z filmu Hoří má panenko. Podle našeho názoru tak reklama na hodinky (které jsou dárek pro nejlepšího hráče) patří spíše do marketingového bizáru – za nás palec dolů.

Sledovanost

Zahajovací odpolední zápas sledovalo v ČR více než jeden milion diváků. Jako každý rok roste sledovanost tv, v některých skupinách raketově vyletí index vhodnosti média. Firem cílících svou reklamu směrem k MS je mnoho (mimochodem, některé marketingové agentury o tom dokonce píší blog). Asi nikoho nepřekvapí, že tradičně nejvíce reklam mají různé sázkové kanceláře. Opravdu vydařenou grafikou (jako vždy) cílí na fanoušky MS i Mekáč. Pupek z přeslazené limči a burgeru se ostatně nejlépe vyběhá při koukání na hokej. Některé firmy utrácí za reklamní předměty k fandění (vlaječky, nálepky atd.), jiné na to nemají peníze, tak dávají na Facebook nebo Instagram alespoň duchaplné (či méně duchaplné) fotky s různými texty jako „Fandíme našim“ nebo „V kanclu sledujeme hokej“.

Není to jen o hokeji... 

Co tímto krátkým zamyšlením chceme vlastně říct? Buďte v reklamě aktuální, přemýšlejte trošku dopředu, abyste stihli vše naplánovat a sehnat si materiály. Aktuální témata vždy táhnou. Jak článek zakončit? Češi do toho!







Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost