PPC REKLAMA - CO TO JE A JAK FUNGUJE?



PPC – pay per click

Jak název napovídá, základní princip PPC reklamy spočívá v tom, že inzerent platí vždy až za proklik reklamy. Zjednodušeně můžeme říct, že pokud uživatel vaši reklamu vidí, ale neklikne na ni, vás to nestojí nic. V průběhu let tento termín zobecněl natolik, že už tak označujeme prakticky veškerou online reklamu.

Jaké jsou výhody PPC reklamy?

Největší předností PPC reklam je možnost přesně zacílit na požadované publikum a podrobně sledovat výkon kampaní. To nám umožňuje porovnávat, které reklamy jsou efektivnější, a kteří uživatelé na reklamu lépe reagují. Kampaně tak dokážeme optimalizovat a zvyšovat jejich návratnost. V porovnání s jinými typy akvizičních kanálů má PPC reklama prakticky okamžitý dopad na vaše podnikání. Při tvorbě PPC kampaní vždy vycházíme z dat a analýz, postupujeme v souladu s vaší marketingovou strategií a snažíme se o to, abychom z PPC reklamy vybudovali silný pilíř vašeho marketingového mixu.

Má PPC reklama nějaké nevýhody?

Doba, kdy inzerentovi stačilo nastavit libovolnou kampaň podle videonávodu a být v zisku, je pryč. Rostoucí počet inzerentů rok od roku zvyšuje cenu za proklik a klade stále vyšší nároky na zkušenosti PPC specialistů. Kampaně nestačí jen zapnout. Je nutné s nimi neustále pracovat, reagovat na sezónu, konkurenci, náladu na trhu, testovat a pravidelně optimalizovat. Nebezpečná může být i závislost na konkrétní platformě. Přivádí vám reklama na Facebooku drtivou většinu tržeb? Začněte diverzifikovat a hledat další opěrné body. Zablokování reklamního účtu by mohlo ohrozit celé vaše podnikání.


Základní rozdělení PPC reklam

Reklama ve vyhledávací síti

Tento typ reklamy se zobrazuje ve vyhledávači zpravidla nad neplacenými výsledky vyhledávání. Je to efektivní nástroj pro získání zákazníka, který je v pokročilejší fázi nákupního cyklu a je u něj vysoká pravděpodobnost nákupu nebo poptávky. Pokud tedy uživatel vyhledává výrazy jako „fotograf Brno“ nebo „tvorba marketingového plánu“, vaše reklama se může zobrazit hned v horní části stránky. Jde o nejrychlejší způsob, jak přivést potenciálního zákazníka na váš web.

Reklama v obsahové síti

Sem patří všechny reklamní bannery, videa, pop-upy i nativní reklama, která se uživatelům zobrazuje při prohlížení internetových stránek nebo při používání mobilních aplikací. Do reklamy v obsahové síti se řadí i reklama na sociálních sítích v podobě statických příspěvků a videí. Tento typ kampaní má zpravidla větší zásah a dokáže tak oslovit velký počet uživatelů napříč internetem. Vašim cílovým skupinám tak můžete efektivně doručit personalizované sdělení s výhodnou nabídkou. Kampaně jsou také vhodné pro šíření povědomí o vaší značce nebo pro remarketing (oslovení lidí, kteří navštívili stránku nebo již zakoupili produkt). 

Reklama v nákupech – shopping

Pro e-shopy jde o stěžejní typ kampaní s nevyšším konverzním poměrem a zpravidla nejlepší návratností (ROI). Reklamní systémy zobrazují uživateli fotku produktu, jeho cenu a některé zásadní parametry. Díky tomu si uživatel dokáže velmi rychle utvořit představu o produktu a vybrat si vhodnou variantu. Tento typ kampaně využívá přímo data z e-shopu. Cena, dostupnost a další parametry se automaticky aktualizují pomocí produktového feedu. Nemůže se tak stát, že se inzeruje zboží vyprodané, nebo zboží se starou cenou.


Nativní zobrazení PPC reklamy
Nativní zobrazení PPC reklamy

Obsahové zobrazení PPC reklamy
Obsahové zobrazení PPC reklamy

Zobrazení PPC reklamy ve výsledcích vyhledávání
Zobrazení PPC reklamy ve výsledcích vyhledávání


Jak PPC reklama funguje?

V reklamním systému si inzerent navolí, kterým uživatelům chce reklamu zobrazovat. Například na základě věku, jazyka, lokality nebo zájmů. Ve chvíli, kdy chce stejnému uživateli zobrazit reklamu i další inzerent (nebo spíše stovky dalších inzerentů), proběhne aukce na pozadí těchto systémů. Každý inzerent se přihlásí a "řekne", jakou maximální částku je ochotný zaplatit za případné kliknutí na reklamu. Aukční síň chce prodat za nejvyšší cenu, ale také si chce zachovat dobré jméno. Nechce tedy nabízet produkty o které nikdo nemá zájem. Cena proto není jediná proměnná, která hraje roli. V aukci se tak zohlední například kvalita reklamy, její relevance a úspěšnost předchozích reklam. Někteří inzerenti tedy kvůli penalizaci nakonec reklamu ani dražit nezačnou, jiní zase díky kvalitní reklamě nemusí zaplatit tolik. Vítěz aukce získá reklamní prostor a jeho reklama se zobrazí. Celé to trvá řádově milisekundy a uživatel si této soutěže o pozornost ani nevšimne. Až doteď navíc inzerent nezaplatil ani korunu. A možná ani nezaplatí. Transakce proběhne až ve chvíli, kdy uživatel na reklamu klikne.

Cena za proklik se označuje jako CPC (Cost per Click) a je to jedna ze základních metrik každé PPC kampaně. Kromě CPC jsou zde i další platební modely. Běžně se můžeme setkat s CPM – cost per mille, tedy cena za tisíc zobrazení reklamy. Příbuzná je vCPM, která počítá cenu z viditelných zobrazení. U videoreklamy se zase setkáme s metrikou CPV, která vyjadřuje cenu za shlédnutí, a to buď po shlédnutí celého videa, nebo po shlédnutí alespoň určité části videa.

U nás jsou nejpoužívanějšími reklamními systémy Google Ads, Meta Ads, Sklik a nejrůznější zbožové srovnávače jako Heureka, Favi a další. PPC reklamu je možné spouštět i na dalších sociálních sítích pomocí LinkedIn Ads, Twitter Ads, TikTok Ads, Pinterest Ads nebo zahraničních online tržištích jako je Amazon Advertising.

Kolik stojí PPC reklama?

Vzhledem k tomu, že samotná cena za proklik se odvíjí od toho, kolik jsou ochotni zaplatit vaši konkurenti, není odpověď na tuto otázku jednoznačná. Prodáváte čajové svíčky, nebo sportovní vozy? Je vaším cílem uvést na trh úplně nový produkt, nebo optimalizovat návratnost vašeho zavedeného e-shopu? Obecně lze říct, že průměrná cena za proklik se může pohybovat od jednotek korun po desítky korun. V extrémních případech, například pro některé B2B nabídky, až stovky korun. Stejně individuálně je potřeba stanovit i celkovou výši rozpočtu na kampaň. S tím vám samozřejmě umíme poradit. 

Kolik stojí správa PPC?

I zde sestavujeme nabídku na míru každému našemu klientovi. Celková cena se odvíjí zejména od časové náročnosti na přípravu a optimalizaci kampaní. Ne každý potřebuje brandovou kampaň za stovky tisíc, a ne každému bude stačit malá vyhledávací kampaň za 5000 korun. Podle toho se bavíme o náročnosti (počtu hodin) na nastavení kampaní (či analytiky) a následné optimalizaci. Celkově se bavíme v řádech vyšších tisíců až nižsích desítek tisíc korun měsíčně za správu PPC kampaní. 

Jaké jsou alternativy k PPC kampaním?

Má-li být váš web vidět ve výsledcích vyhledávání, budete potřebovat optimalizaci webu pro vyhledávače, tedy SEO. Budujete-li základnu věrných zákazníků, určitě využijte všechny dostupné sociální sítě. Pokud chcete zvýšit konverzní poměr e-shopu a CLV vašich zákazníků, neměli byste opomíjet email marketing a zasílání newsletterů. Cest k získání zákazníka je ale nepřeberné množství, ať už v online marketingu tak v offline marketingu. Abychom vám pomohli najít nejlepší řešení, přijďte na marketingovou konzultaci do naší marketingové agentury.

Jak vypadá spolupráce na PPC reklamách s naší agenturou? 

Jakmile nám napíšete nebo zavoláte, domluvíme si nezávaznou schůzku nebo online hovor. Zeptáme se vás na nejdůležitější věci (očekávané cíle, rozpočet apod.), abychom mohli připravit nabídku přímo na míru pro vás. Tu s vámi projdeme a pokud vám bude dávat smysl, odsouhlasíme si podmínky spolupráce a začneme nastavovat vaše PPC kampaně.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost