TAI



Target Affinity Index

TAI – Target Affinity Index (někdy jen Affinita - AFF nebo index afinity) – kvantitativní marketingová metrika, která udává vhodnost daného reklamního nosiče (rádio, TV pořad, magazín) k cílové skupině zákazníků. Někdy se zkráceně udává pouze slovem "afinita" nebo "vhodnost". Čím je míra afinity vyšší, tím je daný nosič pro oslovení konkrétní cílové skupiny vhodnější. Při plánování marketingového mixu je TAI velice důležitý, stejně jako při porovnávání ceny několika médií. Výpočet TAI je jednoduchý - sledovanost média v konkrétní cílové skupině děleno sledovaností v celkové populaci. Vyšší TAI znamená vhodnější médium.


Kde a kdy je TAI index důležitý?

Určitě je dobré znát ho u časopisů, novin, rádií a televize. Neméně důležité je přemýšlet nad ním i u online médií nebo reklamy na různých akcích. Vhodnost média se dá odhadnout i pro billboardy na ulici. Stačí popřemýšlet nad tím, jaký typ lidí zrovna touto ulicí chodí, nebo od kud kam jezdí auta touto silnicí. Každopádně - základem všeho je dobře znát svou cílovou skupinu, bez toho nemůžete stanovit ani TAI ani hodnotit úspěšnost některých (zejména brandových) kampaní. Kupříkladu - vaše video na Facebooku uvidí 10 000 lidí, ale vaše cílová skupina je jen mezi 25-35 lety. To je skupina, u které byste měli hodnotit zásah (případně spočítat Target Affinity Index u videa).


V jakých číslech se TAI pohybuje?

TAI se přepočítává k populaci. TAI = (% publika cílové skupiny / % publika v celé populaci) x 100
Znamená to, že:
  • TAI = 100 říká, že cílová skupina má stejnou afinitu k médiu, jako celková populace.
  • TAI > 100 značí vyšší afinitu – cílová skupina je nadprůměrně zastoupená.
  • TAI < 100 značí nižší afinitu – cílová skupina je v daném médiu podprůměrně zastoupená.
Např. pokud je TAI 150, znamená to, že vaše cílová skupina má k médiu o 50 % vyšší afinitu než je průměr populace.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost