Marketingový slovník



Abyste se v marketingových pojmech lépe zorientovali, připravili jsme pro vás slovník. Neustále ho aktualizujeme o nová slovíčka. Podrobně o některých pojmech píšeme v rámci našeho marketingového blogu.
  • Společnost, která vlastní jedny z nejoblíbenějších rádií v České republice.
  • Je zkratka anglických slov Attention (pozornost), Interest (zájem), Desire (přání), Action (akce).
  • Je zkratka anglických slov Attention (pozornost), Interest (zájem), Desire (přání), Action (akce) a Satisfaction (spokojenost).
  • Proces získávání nových zákazníků.
  • "Nadlinková komunikace" - označení masových médií (rádio, TV).
  • Formát venkovní velkoplošné reklamy v rozměru 9,6 x 3,6 metrů.
  • Všeobecný název velkého formátu outdoorové reklamy. Nejpoužívanější velikost je 5,1 x 2,4 metrů.
  • Forma webu, kde uživatel píše své názory. Jak jej využít v marketingu?
  • Obchodní značka
  • Tvorba vizuální identity značky. Často je zaměňována s tvorbou brandu (brand buildingem).
  • Podlinková komunikace - formy marketingové komunikace s přesnějším zacílením.
  • Jedná se o stanice: Radiožurnál, Dvojka, Vltava, ČRo Plus, Radio Wave, Rádio Junior, D-dur, Jazz, ČRo regionální vysílání
  • Nosiče venkovních reklam, které bývají obvykle prosvětlené a zasazené do země.
  • Tvorba reklamních a marketingových textů.
  • Proces shromažďování informací prohledávacím robotem (bot, spider, crawler).
  • Nástroj direct marketingu. Email (nebo dopis) určený přímo adresátovi, kterému nabízí daný produkt.
  • Přímý marketing obecně označuje marketingovou komunikaci mezi adresátem a zadavatelem.
  • Marketing akcí - buduje vztahy mezi obchodními partnery nebo zaměstnanci.
  • Malá ikona v kořenovém adresáři webu. Zobrazuje se v adresním řádku na panelu se stránkou.
  • Blok, který se zobrazuje nad výsledky vyhledávání v SERP. Tzv. nultá pozice.
  • Rozhlasový spot, jingl, sponzoring pořadu nebo přenosu, soutěže pro posluchače, speciální operace.
  • Klasický televizní spot, TV sponzoring, TV Pruduct Placement, Teleshopping
  • Reklamní služba společnosti Google.
  • Dnes Google Ads - reklamní služba firmy Google.
  • Nekonvenční forma propagace s minimálními náklady, ale maximálním možným dopadem na potenciální zákazníky.
  • Hypertext Markup Language
  • Reklama na provozovně.
  • Seznam prostředků, kterými firma komunikuje směrem k zákazníkům stávajícím i potenciálním.
  • Kovnerze znamená provedení požadované akce zákazníkem. Například nákup.
  • Cesta zákazníka k dokončení konverze.
  • KPI
    Key performance indicator - pomůcka k měření výkonnosti
  • Starý název multimediální skupiny. Dnes se jmenuje "Active".
  • Mediální společnost, která vlastní rádio Impuls, Rock Zone 105,9 FM, Český Impuls.
  • Specifický a konkrétní vyhledávací dotaz.
  • Marketing je soubor činností a procesů pro vytváření, komunikování, dodávání a výměnu nabídek, které mají hodnotu pro zákazníky, klienty, partnery a společnost jako celek.
  • Tři marketingové fáze (přípravná, realizační a kontrolní) využívají jiné nástroje.
  • Seznam nejčastějších marketingových zkratek
  • Marketingový mix z pohledu zákazníka - customer value, communication, convenience, cost
  • Čtyři základní marketingové nástroje označované jako 4P. Product (produkt), Price (cena), Place (místo), Promotion (propagace).
  • Do jejich portfolia patří rádio Blaník, Hitrádia, Fajn rádia, Rock rádia
  • Český zpravodajský web zaměřený na reklamu.
  • Přehled využitých médií, termínu publikace reklamy, ceny a očekávaného zásahu publika.
  • Formát venkovní velkoplošné reklamy v rozměru (např. 30x12m nebo 20x8m).
  • Zajišťuje, že správné produkty jsou vystaveny na odpovídajícím místě, ve správném načasování a za ceny, za kterou bude nakoupeny.
  • Slouží pro orientaci v textu, zlepšení přehlednosti a srozumitelnosti textu a zvýšení vlivu v internetových vyhledávačích.
  • Reklamní formát, který není závislý na internetu.
  • Označení pro veškeré marketingové aktivity v online prostředí (na internetu).
  • Venkovní reklama
  • Krátký úvod článku, jehož smyslem je upoutat pozornost čtenáře a naznačit, o čem článek bude.
  • PNO
    Podíl nákladů na obratu v procentech,
  • Podpora prodeje je jedním z nástrojů komunikačního mixu. Jedná se o krátkodobý stimul, jehož cílem je zvýšit prodeje určitého výrobku nebo služby.
  • Vyskakovací upozornění na webu.
  • Model pěti sil je jedním ze základních nástrojů pro analýzu konkurenčního prostředí společnosti a jejího strategického řízení. Cílem modelu je odvodit sílu konkurence v analyzovaném odvětví, a tak i její ziskovost.
  • Point Of Sale (POS)/Point Of Purchase (POP) - marketing v místě provozovny.
  • PPA
    Pay per Action (platba za akci).
  • PR
    Public relations - vztahy (firmy apod.) s veřejností.
  • PR článek znamená placený redakční článek. Jedná se o český výraz, PR zde neznamená public relations.
  • Vlastní rádia Kiss, Country rádio, Rádio Beat, Signál Radio, Radio Spin, Rádio 1.
  • Zde myšleno jako trh s reklamou v rádiích. V ČR je relativně stabilní. Dříve byl samostatný, dnes bývá spojený s online prostorem i televizí (např. Prima TV).
  • Propagace - výrobku, služby, myšlenky, firmy... Může být placená i neplacená.
  • Proces udržování stávajících zákazníků.
  • ROAS neboli Return On Ad Spend je jednou z často používaných marketingových metrik.
  • Protokol pro zakázání přístupu robotům vyhledávacích sítí.
  • ROI
    Return On Investment - návratnost investic.
  • Prezentace informací o produktu nebo službě v podobě zvuku.
  • Klasický reklamní formát, který je umístěný v reklamním čase v rádiu.
  • Distribuce vzorku zdarma k vyzkoušení.
  • Služba společnosti Google - je jedním ze základních SEO nástrojů. Umožňuje mimo jiné sledovat, jak si váš web vede ve vyhledávačích.
  • SEO
    Search Engine Optimization (SEO) - soubor aktivit, které vedou k lepší vyhledatelnosti ve vyhledávačích.
  • Reklama umístěná kolmo na regálech nebo svisle do uličky.
  • Mapa (seznam) webových stránek.
  • Reklamní systém společnosti Seznam (obdoba Google Ads)
  • Metoda stanovování cílů v projektovém řízení apod.
  • Soutěž je oblíbený formát zejména pro posluchače. Atraktivní popis výrobku moderátorem může zvýšit povědomí o něm i značce.
  • Tento pojem skrývá netypické formy reklamy, které lze s rozhlasovou stanicí využít.
  • Spojení zadavatele reklamy s hodnotami např. rozhlasové stanice nebo konkrétního pořadu, který stanice vysílá.
  • Obchodní schéma See, Think, Do, Care, pomáhá při tvorbě strategie.
  • Základní metoda strategické analýzy. Cílem analýzy je zhodnotit vnitřní a vnější faktory ovlivňující společnost a stanovit optimální strategii a plán.
  • TAI
    Target Affinity Index - index vhodnosti reklamního nosiče.
  • Forma prezentace služeb a výrobků prostřednictvím telefonu.
  • Integrovaná komunikace, či komunikace 360 stupňů.
  • Podíl na sledovanosti televizního pořadu nebo daného kanálu, který se uvádí v procentech.
  • Tvorba brandu (brand building, brand management) je soubor aktivit, kterými tvoříme a řídíme obchodní značku.
  • USP
    Unique Selling Proposition, jedinečný prodejní argument.
  • Jak využít video na vlogu k propagaci?





Chcete efektivní marketing?