Favicon



Co je favicon?

Favicon je drobná ikona webových stránek (nejčastěji v rozměrech 16x16 px nebo 32x32 px, Edge zobrazuje 40x40 px, pro vysoká rozlišení se používají i jiné rozměry). Je umístěná v kořenovém adresáři webu. Zobrazuje se v adresním řádku, na panelu stránky, v nabídce záložek/oblíbených či mezi aplikacemi na displeji mobilního zařízení. Většinou je favicona znak firmy (ne celé logo) nebo jinak vychází z loga a brandu. Jeden z důvodů favicon na webu je lepší orientace návštěvníka webu, který může mít otevřených mnoho oken. Díky malé ikoně rychleji najde web, který v otevřených záložkách hledá. Pro uživatele to je samozřejmě příjemné a co je příjemné uživatelsky, to je (byť nepřímo) dobré pro lepší dohledatelnost vašeho webu

Prohlížeče se na favicon dívají automaticky, což je další důvod, aby byla i na vašem webu. Pokud jste faviconu zrovna nahráli a stále se nezobrazuje, zkuste si smazat paměť prohlížeče.
Ukázka favicon - webové ikony.
Favicon je vidět v záložce webového prohlížeče.

Jak si přidat favicon na web?

V podstatě každý redakční systém má nastavení favicon. Ve WordPressu je to jednoduché. Pokud programujete web "z bílé stránky" pak přidání favicon dosáhnete takto: 

<link rel="icon" href="http://www.adresavasehofavicon.ico" />

Obecné umístění favicon je tedy v kořenovém adresáři webu pod názvem favicon.ico. Nemáte faviconu? Řekněte vašemu grafikovi nebo grafickému studiu, ať vám ji vyrobí a webaři, ať vám ji následně nastaví. Rozhodně bude váš web vypadat profesionálněji a je také větší šance, že se ve změti jiných oken potenciální zákazník neztratí a vrátí se právě na vaši stránku. 

Historie favicon

První favicony přišly na svět v březnu roku 1999, kdy společnost Microsoft uvedla na trh prohlížeč Internet Explorer 5, který jako první podporoval zobrazení favicon. Původně musel soubor mít přímo favicon.ico v kořenovém adresáři. 

Něco z praxe... 

Někdy se setkávám při analýzách webů (zejména u levnějších WordPressových webů), že favicon buď není vyplněna, nebo je místo favicony firmy favicon WordPressu apod. Toto rozhodně neplní účel. Jinou chybou bývá, že se jako favicon použije např. celé logo i s nápisem, který pak není čitelný, nebo že znak použitý na favicon má přiliš drobné prvky, které nejdou vůbec vidět. Favicon by měla podpořit váš brand a zjednodušit lidem najít mezi jinými okny právě vaši stránku. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost