Akvizice



Získávání nových klientů

Akvizice znamená v marketingu proces získávání nových klientů. Obvykle je dražší než retence (udržení stávajících zákazníků). Kampaně se v marketingovém plánu většinou rozdělují na akviziční a retenční část. Poměr stálých a nových klientů je pro každou firmu velice důležité číslo, o kterém by měla mít přehled. 

Pro většinu firem je akviziční marketing velice primární a směřuje do něj většina peněz. Kolik do akvizice investovat? Závisí to hodně na oboru, produktu, marži a dalších faktorech. Nejdůležitější je ale vědět, kolikrát u vás průměrně zákazník nakoupí, než odejde pryč. Každá firma má přirozený odchod klientů, který označujeme anglickým slovem "Churn" nebo také "Churn rate". Zákazníci nemusí nutně odcházet kvůli nespokojenosti. Roli zde hrají faktory jako stěhování, stárnutí (ne každý výrobek je vhodný pro všechny věkové kategorie) nebo změna koníčků, zhoršení či zlepšení finanční situace a další. 

Kolikrát u vás průměrný zákazník nakoupí (jak dlouho u vás zůstává)? Kolik utratí zákazník průměrně peněz za jeden nákup? Kolik utratí průměrný zákazník za celou dobu, kdy u vás nakupuje?

Je možné, že máte plné kapacity, zákazníci u vás zůstávají dlouho a vyplatí se vám mnohem více investovat do retenčního marketingu. Je nicméně pravda, že mnoho firem zjistilo, že investice do stálých klientů se zrovna v jejich oboru nevyplácí. Každá firma i obor je individuální. Důležité je udělat si podrobné analýzy, díky kterým budete přesně vědět, jakou část klientů (a peněz do marketingu) máte stálou. Myslete ale do budoucna - budete mít dost zákazníků i za pět let? Kam jde demografický vývoj ve vašem regionu?





Chcete efektivní marketing?