STDC Framework
See, Think, Do, Care framework
STDC framework je obchodní model, který je často využívaný v marketingu, zejména při tvorbě strategií a marketingových plánů. Zkratka STDC je z anglických slov See (vidět), Think (myslet), Do (udělat), Care (pečovat). Jedná se o čtyři rozdílné fáze nákupního cyklu. Model STDC popsal Avinash Kaushik, marketer společnosti Google.

Fáze SEE - zákazník vidí výrobek
Ve fázi S oslovujeme všechny potenciální zákazníky. Z výzkumů vyplývá, že aby zákazník nějaké zboží koupil, musí jej minimálně 3x zaznamenat. Pokud je zákazník ve fázi S, ještě nezvažuje nákup. Velice často ve fázi S ještě ani nezná váš výrobek nebo značku. Proto pro tuto fázi nejsou vhodné PPC kampaně.
Přemýšlejte nad tím, jaké má váš potenciální zákazník přání a co jej tíží, pokud se nachází ve fázi See? Vhodný pro tuto fázi může být například blog, kde nepropagujete výrobek přímo. V rámci SEO pak zákazníci míří ještě na velice obecné výrazy.
Přemýšlejte nad tím, jaké má váš potenciální zákazník přání a co jej tíží, pokud se nachází ve fázi See? Vhodný pro tuto fázi může být například blog, kde nepropagujete výrobek přímo. V rámci SEO pak zákazníci míří ještě na velice obecné výrazy.
Fáze Think - zvažování nákupu
Zákazník se v této fázi rozhoduje, zda koupí konkrétní zboží. Hledá hodně konkrétní informace, potřebuje porovnávat a přemýšlet o přínosu nákupu. Tato fáze je v podstatě nejdůležitější, tady by měl působit profesionální marketing. V rámci SEO konkrétnější výrazy, na blogu hodnocení produktů apod. Skvěle poslouží sociální sítě, videa na YouTube apod. Ideální je již zde komunikovat hlavní prodejní argumenty.
Fáze DO - nákup
Zákazník v této fázi provádí nákup (akci). Úkolem marketingu je zamést cestičku tak, aby byly odstraněny všechny překážky, které by zákazník v této fázi mohl mít. V této fázi fungují výborně PPC reklamy, SEO by mělo být zaměřeno na úplně konrétní tzv. Long Tail výrazy (název typu výrobku a barvy apod.). Důležitá je i analýza webu a chování zákazníků na něm. V této fázi mohou rozhodovat vyložené drobnosti - příliš složitý objednávkový formulář, vysoká cena za dopravu, zboží není skladem apod.
Fáze Care - péče
O zákazníka je nutné pečovat. Můžete jim nabídnout slevu na příští nákup, dát něco navíc, ale výborně v této fázi působí i videonávody, blog s radami, newsletter nebo sociální sítě sdružující komunitu okolo výrobku. Zákazník, o kterého pečujete, bude spokojený. Spokojení zákazníci se vrací.
Rozhodně sledujte podrobně analýzu (otevřenost newsletterů apod.) i pro tuto fázi nákupu.
Rozhodně sledujte podrobně analýzu (otevřenost newsletterů apod.) i pro tuto fázi nákupu.
