Klíčová slova
Klíčová slova
Jako klíčová slova se označují vyhledávací dotazy, které uživatelé zadávají do vyhledávače. Vyhledávače pak tyto dotazy zpracovávají a snaží se uživatelům poskytnout co nejlepší odpovědi. Pro úspěšný online marketing je tedy třeba poznat relevantní klíčová slova pro konkrétní podnik nebo web s pomocí analýzy klíčových slov. Tato analýza pomáhá odhalit chování cílového publika na internetu, tzn. o co se zajímá, jaké problémy řeší nebo jakým způsobem vyhledává produkty a služby. Na základě nalezení vhodných klíčových slov lze pak lépe optimalizovat marketingové aktivity na míru cílovému publiku, což přispívá k požadované konverzi. Práce s klíčovými slovy je užitečná především při následujících procesech:
- optimalizace pro vyhledávače (SEO)
- obsah webu,
- pojmenování jednotlivých URL adres,
- title stránky,
- nadpisy H1 až H6,
- psaní blogových příspěvků,
- odkazový profil (linkbuilding),
- tvorba a optimalizace PPC kampaní,
- zařazení nového nebo doskladnění produktu na e-shop,
- offline kampaně...
Vyhledávání klíčových slov ve vyhledávačích Google a Seznam
Při analýze klíčových slov je třeba vzít úvahu také to, který vyhledávač budou uživatelé pravděpodobně používat, protože hledané výrazy se v každém z nich mohou více či méně lišit. Na českém trhu mají největší podíl vyhledávače Google a Seznam. Podíl přímo mezi těmito dvěma vyhledávači je pak zhruba 85:15 ve prospěch společnosti Google, i když se stále mění a přesná čísla nezná pochopitelně nikdo. Hodně záleží také na konkrétním oboru. Například v marketingu je poměr vyhledávání slov skoro 100:1 (ve prospěch Googlu), naopak u autoservisů jen 4:1. Údajně napíše průměrný Čech na Googlu 130 dotazů měsíčně, zatímco na seznamu asi 50. Je také zřejmé, že u mladší generace jasně vede vyhledávač Google, ale velká část starších lidí je stále věrná Seznamu.
Nejhledanější klíčová slova v ČR
Mezi nejčastěji vyhledávané fráze u nás patří Seznam, Facebook, počasí nebo Youtube (dle dat vyhledávače Google). Jedná se o populární a obecné jednoslovné fráze, u kterých lze během jednotlivých měsíců očekávat relativně stabilní hledanost. V marketingu je ale třeba při plánování konkrétních klíčových slov vzít v potaz např. i sezónnost. Objem vyhledávání určitých specifických frází může mít v jednotlivých měsících značné výkyvy. V průběhu roku je tedy hledanost většiny klíčových slov velmi proměnlivá a odráží se mimo jiné od aktuálního dění i ročního období.
Vyhledávání klíčových frází na základě počtu slov a délky
Mezi nejčastěji vyhledávané dotazy obecně patří fráze o dvou slovech, v České republice ale vedou tříslovné dotazy. Z hlediska délky se nejčastěji jedná o 16 písmen. Počet slov a délka závisí i na typu zařízení, ve kterém uživatel vyhledává, kdy hlavně na mobilech je tendence vyhledávací fráze ještě více zkracovat. Celkově uživatelé píší stále stručnější dotazy, na které očekávají stále přesnější odpovědi.