Search Console



google search console - seo popelka

Google Search Console (GSC) je bezplatná služba společnosti Google, která umožňuje sledovat, jak si váš web stojí ve vyhledávací síti Google. Je jedním ze základních SEO nástrojů. Má více funkcí. Do GSC můžete např. nahrát sitemap vašich stránek a pomoci Googlu se lépe orientovat na vašem webu, požádat o zaindexování stránek, které jsou pak přednostně navštíveny Google robotem. Lehce si zde také změříte rychlost webu jak pro mobilní telefony tak stolní počítače. Do roku 2015 se tato služba nazývala Google Webmaster Tools. 

GSC není přímo na webu (prostřednictvím webu se pouze ověřuje). Jedná se o přímá data vyhledávače Googlu. Prostředí GSC je jednoduché a uživatelsky velice příjemné. Dobré je spárovat GSC s Google Analytics, Google Ads a Google Merchand Center. Možnosti propojení s YouTube, Google Play nebo Google Hotel Center nevyužije každý, ale pro někoho to bude také velice důležité. Poskytnutá data je pak možné párovat a porovnávat s jinými ve službě Google Data Studio.
Rozhraní Google Search Console.
Google Search Console.

jak google search consoli využít?

Sledovat můžete mnoho základních údajů, které vám hodně pomůžou porozumět vašemu webu.

Výkon
  • "Dotazy" jsou konkrétní výrazy, přes které někdo dohledal váš web. Pokud je výrazů, přes který váš web někdo dohledá málo, určitě se vyplatí práce se SEO, stejně, jako pokud máte nízké pozice daných výrazů (průměrná pozice). Více se můžete dozvědět v našem nekonečném seriálu o SEO. Je možné, že vás překvapí, že zákazníci používají úplně jiné vyhledávací dotazy, než jste si mysleli. Proto je vhodné udělat si analýzu klíčových slov. Také zjistíte, kolikrát na konkrétní dotaz někdo klikl. Pokud máte výrazy, které mají vysokou míru dohledatelnosti, ale nízkou míru prokliku (průměrná míra prokliku), asi by to chtělo zapracovat na META description. Celkový počet kliknutí znamená konkrétní návštěvy z organického vyhledávání, celkový počet zobrazení potom ukazuje, kolikrát Google zobrazil vaši stránku ve vyhledávání (tzv. SERP). 
  • "Stránky" - zde vidíte, které vaše stránky byly kolikrát vyhledány na "dotaz" a zároveň, kolikrát na konkrétní dotaz někdo klikl. 
  • Ostatní parametry (země, zařízení, vzhled vyhledávání) jsou asi jednoduše pochopitelná. 
  • Všechny výše zmíněné věci si můžete jednoduše filtrovat tak,  že je můžete zobrazit nejen pro vyhledávání na webu, ale v "Typu vyhledávání" můžete zvolit také obrázek, video nebo zobrazení ve zprávách. Můžete je i vzájemně porovnávat. 
  • Filtrovat můžete i datum a porovnávat mezi sebou časová období. 
Kontrola adresy URL 
  • Kontrola URL vám řekne, v jakém stavu stránka je a zda je indexovaná. Další možností je žádost o indexaci konkrétní podstránky (nové, nebo změněné). 
Pokrytí
  • Kontrola chyb, upozornění či vyloučených stránek. Také se zde můžete podívat, kdy google robot naposledy navštívil vaši stránku.
Soubory Sitemap
  • Nahráním sitemapy řeknete Googlu, kde se Sitemapa nachází. Roboti na ní najdou konkrétní podstránky, jejich důležitost a změny. Určitě byste měli mít sitemapu v GSC nahranou. Sitemap může mít jeden web více (např. pro produkty, pro PDF soubory atd.). Nahrajte je všechny. Doporučujeme také mít napsané umístění sitemapy přímo v robots.txt.
Odebrání
  • V případě problémů zde můžete (pouze dočasně) odstranit stránku z výsledků vyhledávání. Slouží zejména pro účely, kdy je na webu nějaká mylná informace a vy ji aktuálně nemůžete změnit (webař nebere telefon). 
Kvalita stránky 
  • Jak hodnotí stránku Google - ne vždy to koresponduje s výsledky vyhledávání, ne vždy to ukazuje na reálnou kvalitu webu. 
Core Web Vitals
  • Jak je vaše stránka rychlá (jak na mobilním zařízení, tak na desktopu), vývoj rychlosti (po změnách) atd. 
Použitelnost v mobilních zařízeních
  • Ukazuje časté chyby, kterých si nemusíte ani všimnout. Například klikatelné prvky příliš u sebe, obsah širší než obrazovka. Určitě informujte webaře (nebo opravte, pokud víte jak). 
Ručně provedené změny a Bezpečnostní problémy 
  • Pokud je chyba na tomto místě, měli byste ji řešit skutečně rychle. 
Odkazy 
  • Kontrola externích i interních odkazů je velice důležitá. Vaše stránky by měly být dobře prolinkovány v rámci jednotlivých podstránek. Externí odkazy pak ukazují, které stránky odkazují na váš web. Budování zpětných odkazů (linkbuilding) zvýší organickou návštěvnost (dohledatelnost) vašeho webu.
Nastavení
  • Přidělit správcovství a spárovat různé služby můžete právě tady.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost