Sitemap



K čemu je mapa stránek?

Soubor sitemap pomáhá internetovým vyhledávačům (vyhledávacím robotům) v orientaci na webových stránkách. Roboti, kteří prochází stránky přijdou do mapy stránek, kde najdou seznam všech stránek daného webu. Další informace v sitemapě (datum poslední změny, priorita, jak často probíhají změny) umožní robotům efektivněji a rychleji projít celý váš web. Sitemapa má nejčastěji formát XML, ale může mít i jinou podobu. Nejlepší je, když je soubor sitemapy uložený přímo v kořenovém adresáři, nebo když na něj směřuje odkaz v robots.txt.

Každý crawler má na procházení stránek vymezený určitý čas, proto není dobré, aby procházel vícekrát po sobě stránky, které neprošly žádnou změnou.

Kdy je důležité mít sitemapu?

Pokud je váš web skutečně rozsáhlý (obsahuje veliké množství podstránek), je to velice důležité, ale není to jediný případ. U nových webů umožňuje rychlejší indexování do výsledků vyhledávání, u webů s multimediálním obsahem (videa apod.) je to také výhodné. U skutečně gigantických webů, které mají tisíce stránek, je dobré rozdělit mapu stránek do více souborů. Samostatný soubor by měly mít i PDF soubory (pokud jich je mnoho). Pokud chcete, aby byl web zaindexován co nejrychleji, určitě vložte dané URL k indexaci na stránkách Seznamu a v Google Search Console. Do služby Google Search Console navíc můžete nahrát odkaz na sitemapu a Google tak rychle zjistí, které stránky má projít.

Jak vypadá sitemap.xml?
Ukázka sitemapy webových stránek EVOLUTION MARKETING.

Složky Sitemapy

Soubor s mapou stránek obsahuje různé složky. Některé jsou povinné, jiné ne. Povinné jsou: 
  • <urlset> (kořenový element - vše je v něm)
  • <url> (obalovací element pro položky sitemapy)
  • <loc> (úplná URL)
Nepovinné složky jsou: 
  • <lastmod> (datum poslední změny na stránkách)
  • <changefreq> (jak často stránky měníte
  • <priority> (důležitost jednotlivých stránek - je od 1.0 do 0.0, kde 1 má nejvyšší prioritu, 0 nejnižší)





Chcete efektivní marketing?