Guerillový marketing



Co je guerilla marketing?

Guerillový marketing znamená nekonvenční způsob propagace. Tato reklama by měla být agresivní, originální a kreativně zpracovaná. Jak název napovídá, v principu se snažíte mít nízké náklady a maximální efekt zásahu dané reklamní kampaně. Stejně jako při guerillové válce (partizánském boji), nedisponujete takovými zdroji jako konkurence. Proto finance nahradíte kreativním přístupem, neotřelou akcí, něčím nečekaným. Pravdou je, že guerilla marketingu dnes využívají i velké firmy.

Guerilla marketing má kořeny pravděpodobně již ve starověku. Na počátku 20. století se u nás označoval jako americká reklama (více v knize Z. Šindlera z roku 1906 - Moderní reklama). Původně používaly tento typ propagace hlavně měnší podniky s minimální možností investic do marketingu. Samotný pojem pochází z roku 1984, z knihy napsané Jay Conrad Levinsonem, jednoduše nazvané Guerilla marketing.

Jak na guerilla marketing?

Celou kampaň naplánujte, musí proběhnout skutečně ve správný čas na správném místě. Pokud vše dobře dopadne, může se lehce objevit v televizi nebo třeba novinách. Zlepšíte si PR. Kampaně by měly v prvé řadě: 
  • Udeřit v neočekávaném čase na neočekávaném místě.
  • Být cílené na konkrétní typ zákazníků. 
  • Zásah by měl být krátký, ale velice intenzivní. 
  • Rychle se stáhnout zpět. 
  • Levné - proto je chcete využívat. 
  • Mít masivní zásah. 
  • Být vtipné nebo jinak zajímavé a kreativní.
  • Krátkodobé. 
  • Promyšlené a vyhodnotitelné. 
  • S očekávaným přesahem např. v médiích. 

příklady guerilla marketingu

V Brně pořádal Laser game Brno pochod městem s několika přestřelkami. Účastnilo se ho přes 30 lidí, kteří díky svítícím vestám byli vidět v širokém okolí. Hostesky rozdávaly letáky se slevou (kvůli měření dopadu). Díky této kampani se o Laser game mluvilo, lidé si jej zapamatovali, zajímali se aktivně o toto téma a poměr vrácených letáků byl vysoký. Náklady byly minimální, účastníci byli stálí hráči této hry. 

Pochod Madam podprsenky "Za dobře padnoucí podprsenky" proběhl také několikrát v Brně. Dámy nahoře oděny pouze do podprsenek upoutaly pozornost nejen mnoha potenciálních zájemkyň, ale také médií. S minimálním rozpočtem se tak Madam podprsenka dostala do mnoha médií.

Mnoho firem dnes využívá na tento typ kampaní marketingové agentury.





Chcete efektivní marketing?