off-page faktory



Co jsou off-page faktory? A proč jsou důležité?

Off-page faktory mají vliv na dohledatelnost webu, ale nenachází se přímo na něm. Pojmem off-page SEO pak označuje aktivity, které mají zvýšit dohledatelnost webu, ale nezasahují přímo do něj. Dobrou prací na off-page faktorech ukážete vyhledávačům, že máte kvalitní stránky. Tím se posunete v hodnocení Googlu a vaše pozice ve vyhledávání půjdou nahoru. 

Ukažme si to na příkladu: on-page faktorem je například hlavní nadpis stránky, který se nachází přímo na stránce a jeho úpravy se projevují přímo na stránce. Naopak, off-page faktorem je například zpětný odkaz, který někdo umístí na své stránce, a odkáže z něj na vaši stránku. Změna se neodehrála na vašem webu, ale může mít vliv na dohledatelnost právě vašeho webu. Proto se jedná o off-page faktor. 

Off-page faktorů je samozřejmě mnohem více, i když velice často se pod tímto pojmem myslí v podstatě pouze linkbuilding (budování zpětných odkazů). Mezi off-page faktory patří také povědomí o vašem brandu, práce na sociálních sítích, online i offline reklama, hodnocení zákazníků a některé další faktory. Na pomezí on-page a off-page je třeba hosting vašeho webu, i když to se někdy označuje jako technické SEO. Upozorňujeme zde, že názvosloví skutečně není nijak přesně ukotveno a je chápáno napříč SEO specialisty různě.


ZPĚTNÉ ODKAZY

Zpětné odkazy jsou asi nejdůležitějším off-page faktorem a důležitým rankingovým faktorem Googlu. Budováním silného odkazového profilu zajistíte své stránce vyšší autoritativnost v očích uživatelů i vyhledávačů, což znamená i vyšší pozice ve vyhledávání. 

Aby vám zpětné odkazy skutečně něco přinesly, je nutné se podívat na hlavní faktory, které ovlivňují jejich kvalitu. 
  • Kvalita stránek, ze kterých zpětný odkaz přichází. Je asi nejpodstatnější. Pokud mají stránky velmi vysokou návštěvnost, odkaz je dobrý. Kvalitní web by také neměl obsahovat mnoho 404 stránek (ideálně žádné), měl by být rychlý a samozřejmě neměl by mít špatnou minulost.
  • Doména ze které odkaz na váš web vede. Pokud má doména dobrou a dlouho minulost, je odkaz kvalitnější, než u webu, který funguje měsíc. U domény rozlišujeme autoritativnost a důvěrihodnost. 
  • Souvislost témat článku nebo webu a zpětného odkazu. Pokud budete ze stránek o autech dělat zpětný odkaz na stavební firmu, nebude to moc dobře fungovat. 
  • Anchore text. Text odkazu samotného je klíčový. Nejhorší jsou odkazy typu "více zde". 
  • Špatné jsou patičkové odkazy, případně url, která slouží jen k odkazům. Je to časté u různých url jako "naši klienti" nebo "naši sponzoři". 
  • Kvantita odkazů. Pokud na vás odkazuje hodně webů, vyhledávače váš obsah budou považovat za kvalitní. 
  • Dofollow a nofollow odkazy. Oba jsou klikatelné, ale nofollow je z hlediska vyhledávačů méně hodnotný. Někdo tvrdí, že je úplně nehodnotný, podle mého názoru (a statistiky) to není pravda, ale nižší relevanci určitě má.
  • Použití klíčových slov na stránce samotné (i příchozí i odchozí). 
  • Hosting stránky, ze které odkaz přichází. Pokud je hosting nedůvěryhodný nebo pomalý, není to dobře.
  • Návštěvnost a míra prokliku
  • A další... 


Budování zpětných odkazů

Získávání zpětných odkazů není snadné, vyhraďte si na něj proto pravidelně dostatek času nebo svěřte tento úkol do rukou SEO specialisty. Existuje několik ověřených postupů pro získávání zpětných odkazů. Existuje pár základních způsobů pro budování zpětných odkazů. 

Pište vysoce kvalitní a relevantní obsah, na který budou chtít jiné weby odkazovat

Rozhodně je to nejdůležitější věc na SEO jako takovém. Originální a relevantní obsah, který odpoví na dotazy uživatelů bez toho, aby museli hledat další informace jinde, je alfou a omegou každého webu, který se chce umisťovat na předních pozicích ve vyhledávání, mít vysokou organickou návštěvnost a z toho plynoucí konverze. Zaměřte se na to, v čem jste unikátní a v čem se vyznáte. Čerpejte inspiraci z populárních článků na dané téma, ale nekopírujte je. Snažte se čtenářům představit svůj pohled na věc. Pište přirozeně, nepřecpávejte texty klíčovými slovy a nesnažte se každou větou nalákat čtenáře k nákupu. Pozná to čtenář i Google. Pokud bude vás obsah nejlepší, brzy váš obsah začnou citovat jinde, a odkazovat právě na váš web.

Získejte zpětný odkaz výměnou 

Zpětný odkaz můžete nejjednodušeji dostat výměnou. Najděte společná témata vašeho a jiného článku a nabídněte výměnu odkazů ve článcích. Ideální samozřejmě je, když z článku A odkážete na článek B, ale na vás odkáže třeba článek C. Nepůsobí to pak roboticky, pro Google je těžší rozpoznat, že si odkazy měníte. 

Pište pro jiné weby

Další dobrou off-page SEO strategií je psát blogové články pro weby, od kterých chcete získat zpětné odkazy. Jestli obsah jejich stránek souvisí s těmi vašimi, můžete v některém z článků přirozeným a nenuceným způsobem zakomponovat odkaz na váš web. Spousta webů stojí o kvalitní obsah, ale nemá jim ho kdo psát. Nabídněte jim, že výměnou za zpětné odkazy pro ně obsah napíšete.

Monitorujte zmínky o vaší značce

Efektivní strategií je i monitoring zmínek vašem brandu. Může se stát, že cizí web zmíní vaši značku bez toho, aby prolinkoval na váš web. V tom případě se vyplatí zkusit požádat o zpětný odkaz. V mnoha případech jsou majitelé webů ochotni odkaz poskytnou, pokud jsou přesvědčeni, že odkazovat na váš web neškodí jejich webu a dává to smysl pro čtenáře nebo zákazníky. V současnosti existuje množství online nástrojů, například Google Alerts, které monitorují zmínky za vás a ušetří vám spoustu práce.

Online katalogy

Jedná se o stránky, které uvádějí seznam firem a jejich kontaktní informace (například firmy.cz). Jde už trochu o přežitek, registrace do online katalogů je ale zpravidla zdarma, proto zapsáním se do nich nic neztratíte. Užitečné je zapsání se do katalogu firem Googlu (Google Business Profile) – vaše firma se bude zobrazovat nejen v katalogu, ale i v Google mapách, přes které mnoho lidí vyhledává specifické prodejny nebo služby. Zápisem na firmy.cz bude vaše firma na mapy.cz. U Applu lze provést zápis firmy také. 

Každopádně - nikdy neplaťte za katalogy. Prodejci internetových katalogů jsou prodejci teplé vody, v podstatě je to "legální krádež". Opravdu to nic nepřináší, jen to stojí peníze.

Náhrada neexistujícího článku 

Když si uděláte průzkum webů, ze kterých byste chtěli získat zpětný odkaz, jistě najdete takové, které mají staré články. Tam bývají někdy odkazy, které směřují na 404 stránky již neexistujících blogů apod. Zkuste napsat článek, který bude "náhrada" za tento neexistující a napsat na web, ze kterého chcete získat zpětný odkaz, že jste si všimli, že odkazují na 404, a vy máte náhodou článek na stejné téma. Je vysoká pravděpobodnost, že získáte odkaz. 

EGO baiting

Když někoho na svém webu pochválíže, je možné, že se tím dotyčný bude chlubit. Třeba tak, že to sdílí na sociálních sítích nebo na svém webu. Chválit můžete pochopitelně i někoho ve svém obsahu na sociálních sítích či videoobsahu nebo třeba podcastech

Stará dobrá Wikipedie

Napište skutečně odborný článek na svůj web. Dejte do něj nové poznatky ze svého oboru. A následně připište tyto poznatky na wikipedii a odkažte na svůj web jako na primární zdroj těchto informací. Google má Wikipedii rád. 

Odkazy z YouTube a sociálních sítí

I na vlastním YouTube kanálu můžete mít spoustu zpětných odkazů. Každé vytvořené video umožňuje do popisku vložit odkazy. Udělejte to. Totéž platí u sociálních sítí. Nebojte se toho, budujte zpětné odkazy.

Nákup zpětných odkazů

Za peníze v Praze dům. Ano - koupit si můžete i zpětné odkazy. Pokud toto opravdu chcete podstoupit, určitě si vyžádejte tvrdá data a ne dojmy. Hlavní roli by měla hrát návštěvnost webu a případně návštěvnost konkrétního článku, ze kterého chcete zpětný odkaz. I velmi navštěvované weby totiž mají stránky, které jsou bez návštěvnosti. Je také dobré znát dohledatelnost webu, či jeho čistě organickou návštěvnost. Chtějte také mít přehled nad tím, jak bude vypadat text článku. Vyžadujte vhodný anchor text a dofollow odkazy! 


Sociální sítě a brand

Zde se nebudeme zmiňovat o zpětných odkazech ze sociálních sítí, to je o odstavec výše. Samotný počet sledujících vašich sociálních sítí hraje totiž také roli na to, jak je dohledatelný váš web. Totéž platí o povědomí o vašem brandu. Čím je brand známější, tím je lépe dohledatelný jeho web. Věděli jste to? 


Offline i online reklama jako off-page faktor

Přemýšlejte nad SEO strategicky. Pokud je vaše značka skvěle dohledatelná např. na laser game, ale špatně na laser tag, dávejte všude do reklam právě úsloví laser game. Lidé budou totiž hledat to, co v reklamách slyší. Jistým pomocníkem dohledatelnosti webu můžou být i QR kódy v offline reklamách. Čím více návštěv totiž web má (pokud se tam tedy ty návštěvy nějakou dobu zdrží), tím lépe jej Google bude hodnotit. 


Hodnocení zákazníků jako off-page SEO faktor

Ano, Google říká, že lépe hodnocené firmy budou lépe dohledatelné. Proto doslova proste spokojené zákazníky o recenze. Dává to smysl. Čím více jich bude, tím lépe bude vidět i váš web. A navíc bude vaše značka důvěryhodnější. 


Jak začít pracovat na off-page SEO?

Předtím než se pustíte do práce na off-page SEO, ujasněte si své cíle. Co přesně by práce na off-page SEO měla přinést? Máte plán práce s klíčovými slovy? Jak chcete postupovat? Proč chcete takto postupovat? Určete si měsíční, kvartální i roční cíle. Chcete zviditelnit značku, nebo dosáhnout určitého počtu konverzí? Buďte co nejvíce specifičtí a přizpůsobte celou marketingovou strategii i SEO strategii vašim cílům. Zapojte analytické nástroje (například GA4 nebo GSC), které budou sbírat reálná data o uživatelích, na základě kterých můžete provádět optimalizaci. A to nejpodstatnější pro SEO - udělejte si analýzu klíčových slov. A pracujte s ní. 


Nejčastější chyby při práci s off-page faktory

Nejčastější chyby při práci na off-page SEO jsou: 
  • Nedořešené on-page SEO. Posíláte zpětné odkazy někam, kde není kvalitní odkaz. To nedává smysl.
  • Nákup nofollow odkazů - častý problém. 
  • Odkazům chybí anchor text. 
  • Nepříbuznost webů, ze kterých odkazy posíláte. 
  • Posílání odkazů z penalizovaných webů. 
  • Vůbec se nepracuje s brandem. 


SHRNUTÍ

Optimalizace off-page faktorů je nezanedbatelnou součástí úspěšné SEO strategie. Vylepšením off-page faktorů vašeho webu ukážete uživatelům i vyhledávačům, že váš web má relevantní a kvalitní obsah, je autoritativní a důvěryhodný. Předtím, než se pustíte do (jakékoliv) optimalizace, ujasněte si své cíle a logiku postupů. Následně se zaměřte na nejdůležitější off-page faktory, kterými jsou: získávání zpětných odkazů, propagace a budování přítomnosti na sociálních sítích a zapsání webu do online katalogů firem. Linkbuilding mají ve svém portfoliu často marketingové agentury

Nejhodnotnější zpětné odkazy jsou ty, které získáte bez žádání, jen tím, že píšete kvalitní obsah, na který chtějí jiné weby odkazovat, protože to posiluje jejich vlastní autoritu. Získat zpětné odkazy ale lze i žádostí, výměnou, psaním článků na blogy jiných webů nebo monitorováním zmínek o vaší značce. V rámci strategie na sociálních sítích se vyplatí točit poutavá videa, fotit hezké fotografie produktů a spolupracovat s influencery. A pokud chcete pomoct s linkbuildingem či SEO, obraťte se na nás





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost