Zpětné odkazy - Backlinks



Co jsou Backlinky?

Zpětné odkazy neboli „backlinks“ jsou odkazy z jedné webové stránky na druhou. Mají velký vliv na umístění webové stránky ve vyhledávači a celkovou online viditelnost. 

V dnešním rychle rostoucím digitálním světě, kde je konkurence den ode dne větší a větší, se každý majitel webové stránky snaží vyšplhat na přední příčky ve výsledcích vyhledávání a uzmout tak co největší část potencionálních čtenářů, či zákazníků. V tomto článku si představíme jeden z možných způsobů, jak váš web zviditelnit. A to pomocí tak zvaných zpětných odkazů. 

Význam zpětných odkazů v digitálním marketingu

Zpětné odkazy jsou jedny z klíčových faktorů pro optimalizaci vyhledávání a celkovou online viditelnost. Vyhledávací služby jako je například Google hodnotí stránky i podle množství a kvality zpětných odkazů, které vedou na vaši stánku. Pokud má tedy web mnoho kvalitních a důvěryhodných zpětných odkazů. Buduje si důvěryhodnost a autoritu v online světě. Google a jiné vyhledávače je pak budou dávat na lepší pozice ve výsledcích vyhledávání, což přiláká více návštěvníků na váš web.

Historie zpětných odkazů

V době, kdy byl internet jednodušší než dnes, algoritmy pracovaly se zpětnými odkazy také jednoduše. Ten, kdo jich měl nejvíce, byl vítěz a zobrazoval se na lepších pozicích. To samozřejmě vedlo ke zneužívání a tvorbě spam webů. Až do roku 2012, kdy vyšla aktualizace vyhledávacího algoritmu Googlu - Penguin. Ta upravovala algoritmus tak, aby zvážil mimo množství odkazů i jejich relevantnost. Penguin penalizoval nekvalitní odkazy a také patičkové odkazy, které byly umístěny na webu za účelem výměny zpětných odkazů. To vedlo k propadu spousty webů z předních příček na ty nejnižší. 

V dnešní době existuje názor, že linkbuilding není důležitý. S tímto tvrzením naprosto nesouhlasím. Je pravda, že kvalitní obsah je pro dobrou dohledatelnost webu vždy primární, ale i podle velkých studií vychází budování zpětných odkazů stále jako velmi účinná strategie. Jen je potřeba weby pro odkazy lépe vybírat a více s nimi pracovat. 

Typy zpětných odkazů

a) Přirozené odkazy

Přirozené odkazy jsou takové zpětné odkazy, které se na webech objeví bez přímého úsilí, aktivity, nebo žádosti redaktora odkazovaného webu. Jsou vytvářeny jinými weby, protože je sami považují za relevantní, nebo užitečné. Proto se také považují za nejcennější typ zpětného odkazu.

b) Manuální odkazy

Oproti tomu manuální jsou získávány prostřednictvím aktivního úsilí správce webu. Jednoduše byly získány cíleně a ne přirozeně. Například výměnou za link druhého webu, nebo koupí. Upozorňuji zde na to, že oficiálně je toto tzv. black hat praktika, kterou Google údajně penalizuje. Nicméně... Praxe hovoří jinak. Google zpravidla nemá šanci zjistit, zda zpětné odakzy kupujete. K tomu ale níže.

a) Samo-vytvořené odkazy

Typ zpětných odkazů, které si správce webu sám umisťuje na jeho weby a tím tak usnadňuje navigaci návštěvníků po stránce. Může to být například ale i pod posty na sociálních sítích jeho stránky, nebo v e-mailových podpisech. Některé větší firmy mají blogové stránky, kde prostřednictvím různých článků získávají zpětné odkazy na hlavní weby. 

Jak rozpoznat kvalitní odkaz

Kvalitním odkazem nazýváme odkaz, který je na velmi kvalitním webu s vysokou návštěvnostní a autoritou domény (0-100), přičemž čím vyšší hodnota, tím kvalitnější odkaz. Autoritu domény sice nevidíme z pohledu Google, ale vždy z pohledu nějakého jiného nástroje, i tak je to alespoň nějaký rozhodovací faktor. Zároveň by mělo platit, že web poskytující zpětný odkaz má alespoň nějakou relevanci s webem, na který link směřuje. Možnými faktory při posuzování kvality jsou například ještě agresivita reklam na stránce, kam odkaz hodláme umístit, zda se nejedná o soukromou blogovou síť (zakázané odkazové schéma, penalizované Googlem) tj. pokud IP adresy stránek odkazující na doménu směřují často ze stejné IP adresy. A samozřejmě na jaké pozici ve výsledcích vyhledávání se stránka zobrazuje. Dále také relevance kotevního textu (anchore text - obsahující odkaz), přes který se návštěvník proklikne na web. Pokud se odkaz nachází na webu o pletení, ale odkazuje na sportovní potřeby, je jeho relevance velmi nízká. Je také rozdíl, zda je odkaz umístěn v hlavním textu, v zápatí, záhlaví nebo v postranním panelu. Umístění v hlavním textu a nejlépe v horní části je pak pochopitelně nejvýhodnější. Kromě anchore text je dobré vypsat i title odkazu. Ideální je opět klíčové slovo, na které chcete mít zobrazenu cílovou stránku. Z praxe mi dobře vychází dát jako title odkazu obměnu anchore textu. Např. focení jako anchore text a fotografování jako title. 

Kvalita vs. Kvantita zpětných odkazů

Velký dopad na kvalitu odkazu má i počet odkazů na stránce. Čím víc jich je, tím hůř pro odkazovaný web. Nedělejte odkazy příliš roboticky. Pokud uděláte odkaz vždy z prvního odstavce a slov jako marketingová agentura, patrně si Google všimne, že to děláte za určitým účelem a odkaz bude vnímat jako méně kvalitní. Stejně tak by text neměl být doslova pokryt odkazy...

Rizika spojená s odkazy nízké kvality

Pokud jsou odkazy z nízko-kvalitních, nebo spamových zdrojů, velmi pravděpodobně to poškodí autoritu vašeho webu. K tomu se pojí i penalizace od vyhledávačů a web bude zaznamenávat nižší a nižší návštěvnost zároveň s nižší pozicí ve vyhledávání. Ztratí také možnost budování přirozených odkazů a konverzní poměr, protože na web z nízko-kvalitního zdroje se mohou prokliknout nerelevantní návštěvníci k danému tématu.

Dofollow vs nofollow link

  • Atribut Dofollow znamená, že chcete, aby tento link brali roboti v potaz. Pokud linky vyměňujete (nebo nedej bože kupujete), ujistěte se, že se jedná o Dofollow linky... 
  • Nofollow je atribut, který robotům říká, že nemají odkaz následovat. Není to přímá direktiva, může se stát, že za určitých okolností to robot neposlechne. Jsou případy, kdy se záměrně těchto linků používá. 

Techniky získávání zpětných odkazů

  • Guest blogging – tvorba obsahu na jiné weby výměnou za link. Existuje mnoho webů, které chtějí mít kvalitní obsah, ale není v jejich silách ho rychle vytvořit. Tyto weby nabízí výměnu odkazu za článek, který napíšete.
  • Vytváření kvalitního obsahu – kvalitní a užitečný obsah podporuje přirozený vznik zpětných odkazů na váš web. Je to nejlepší možnost tvorby zpětných odkazů. Je ale také zdaleka nejpracnější... 
  • Využití sociálních médií – zpětné odkazy na sociálních sítích lze získat například tvorbou a sdílením příspěvků o vaší stránce, sponzoringem vlivných influencerů, zapojovat se do reakcí a interakcí s lidmi. Čím větší publikum, tím větší dosah budou mít i zpětné odkazy na web v příspěvcích. Mimochodem, pokud máte videa na YouTube, Vimeo apod., tak i zpětné odkazy z popisků videí se počítají... 
  • Partnerské odkazy – typ odkazů vytvářené ve spolupráci s jinými weby. Většinou se jedná o vzájemnou výměnu odkazů a lze toho využít i ke generaci zisku v podobě podílu ze zisku. Například koupí-li si někdo určitý produkt, díky prokliku z jiného webu. Výměna linků by neměla směřovat z adresy 1 na adresu 2 a z adresy 2 zpátky na adresu 1. Pokud to uděláte jednou nebo dvakrát, rozhodně to chybou nebude, ale pokud takto budete vyměňovat odkazy často, nebude to vnímáno Googlem dobře. 
  • Další online materiály - email, prezentace, nabídka... I tam mohou být zpětné odkazy, které přivedou návštěvníka na váš web. Samozřejmě, že tyto odkazy Google přímo nehodnotí, uvádíme je pro úplnost výčtu. 
  • Ego Baiting - pokud někoho v článku vychválíte, pohladíte jeho ego, je dost možné, že tento článek bude sdílet. Vy tak získáte kvalitní link. 
  • Nákup zpětných odkazů - zde doporučuji v prvé řadě reálný pohled do dat organické návštěvnosti (ideálně prostřednictvím Google Search Console), následně posoudit i Domain Rating a příbuzonost webu s tím, na co chcete získat link. 
  • Katalogy - v dnešní době se už jedná o trošku překonanou praktiku, ale i tak - katalogy jsou zpravidla zdarma a tak není příliš důvod se do některých nezapsat. Navíc - zápisem do firmy.cz se ocitnete na mapy.cz a zápisem do Google My Business budete ná Google mapách. 
  • Srovnávače (Heuréka apod) - i zde lze získat velmi lehce odkazy.
  • Interní prolinkování - sice se tento článek týká hlavně externích odkazů (odkazů z jiných webů), ale interní prolinkování vlastního webu je velmi důležité. A je ZADARMO!!!!
  • Wikipedia - je poměrně obtížné udělat odkaz na Wiki tak, aby vám jej nesmazali, ale... Jde to.
  • Diskuzní fóra - diskuze, do kterých lze vkládat odkazy stále existují... 
  • Offline odkazy - odkazy na různých bannerech apod., mohou mít formu QR kódů. 
  • Odkazy virální - pokud vidíte super věc, zpravidla ji někomu pošlete třeba přes Messenger. I takto se člověk může dostat na váš web.
  • Využití nefunkčního odkazu na čteném článku - pokud najdete článek, kam by se dokonale hodil odkaz na váš web (článek, produkt...), a je tam odkaz, který je nefunkční, napište správci webu a upozorněte ho na nefunkční odkaz... S tím, že... By tam mohl umístnit odkaz váš... 
  • Rozhovor - poskytněte někomu rozhovor a chtějte, aby v článku (či popisku videa) byl odkaz na váš web. 
A co udělat před tvorbou zpětných odkazů?
  • Analýza konkurence – Analýza vám poskytne data a pohled na celou věc. Jakou strategii byste měli využít s ohledem na to, jak získávají zpětné odkazy konkurenti v oboru?
  • Nástroje pro sledování a analýzu zpětných odkazů – pořídit nějaké nástroje umožňující nahlédnout na to, odkud přichází autorita webu z pohledu vyhledávače. Dále umožňují odhalit nové příležitosti, ale i škodlivé, či nebezpečné odkazy a zdroje. 

Broken linkbuilding

Správně bychom asi měli říct "broken links", neboli - nefunkční odkazy. Jedná se o odkazy, které někdo zrušil, nebo naopak - vedou třeba z vašeho webu na neexistující (404) stránku. 

Příklady nástrojů pro hodnocení zpětných odkazů

Nástrojů pro různé sledování backlinků (zda je někdo nezrušil apod.) je celá řada. Vyjmenujeme si jen některé základní.
  • Ahrefs - komplexní nástroj pro celkovou analýzu od množství odkazů, přes kvalitu až po klíčová slova spojená s odkazem.
  • Moz Pro - kromě celkové analýzy zpětných odkazů a SEO, poskytuje informace i o doménové autoritě.
  • SEMrush - all-in-one SEO nástroj, dále také audit webu a detailní informace o odkazech na web.
  • Majestic - specializovaný nástroj na měření autority a relevance odkazů.
  • Google Search Console - nezplatný nástroj poskytující počet odkazů a klíčových slov vedoucích na web. Je zdarma a je nejzákladnějším nástrojem pro SEO. Pokud chcete na SEO pracovat, určitě si pořiďte GSC! Hlavní výhodou je, že linky vidíte tzv. z pohledu Google, ne z pohledu nějakého nástroje... 
  • Open Site Explorer - analýza zpětných odkazů a doménové autority.
  • CognitiveSEO - analýza konkurence, hledá nové zpětné odkazy na web a jeho součástí jsou i funkce na sledování změň v profilu zpětných odkazů.
  • Monitor Backlinks - sleduje změny v profilu zpětných odkazů, analyzuje konkurenci a poskytuje informace o důvěryhodnosti odkazů. 
  • Collabim - tento SEO nástroj je v prvé řadě pro sledování změny pozic klíčových slov, ale obsahuje i různé typy analýz a v neposlední řadě umožňuje i sledovat zpětné linky.

Budoucnost zpětných odkazů

Linbuilding v budoucnu bude nejspíše vyžadovat více organických odkazů, relevantnost, kvalitu a přirozenost odkazů. S vývojem umělé inteligence nejspíše přijdou i nové algoritmy, které by mimo výše uvedených kritérií, mohly zohledňovat další faktory. S rostoucí oblibou vizuálního a video obsahu budou nejspíše odkazy v médiích hrát větší roli nežli v psaném textu. Je proto dobré sledovat a přizpůsobovat se trendům v online světě, abychom mohli efektivně reagovat na nové příležitosti.

Závěr

Zpětné odkazy hrají významnou roli v umisťování ve výsledcích vyhledávání a pozici v online světě. Každý by se měl spustředit zejména na budovaní organických odkazů. Dbát na jejich kvalitu a relevanci, vyhýbat se škodlivým, nebo spam webům, a udržet si autoritu stránky. Porozumění technikám získávání zpětných odkazů a jejich typům může mít zásadní vliv na pozici stránky vůči konkurenci. Je víc než pravděpodobné, že vyhledávací algoritmy budou s novými verzemi stále náročnější na způsoby získávání a budování odkazů, proto je vhodné sledovat trendy a novinky v online světě a využít každé naskytnuté příležitosti.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost