Direct mail
Co je direct mail a jak ho využít?
Direct mail (directmail) je jedním z nástrojů direct marketingu. Dopis (pohled apod.) nebo mail, který obsahuje nabídku. Bývá často doplněný o propagační materiály nebo stručné informace. Často hraničí se spamem. Výborných výsledků dosahuje, pokud nabízíte nějakou akční slevu. Díky slevovému kódu můžete vyhodnotit velice přesně přínos i u dopisu.
Pro využití direct mailingu potřebujete nejprve získat databázi klientů. Jak je získat? Na web můžete umístit formulář k přihlášení odebírání newsletterů se slevami, akcemi či jinak zajímavými informacemi pro zákazníky. Přímo na pobočce (nebo třeba na sociálních sítích) můžete umístit dotazník s možností výhry produktu, či přímého získání slevy jako takové. Samotný text by měl napsat zkušený copywriter. Testujte, testujte a testujte. Vytvořte dvě verze a rozešlete je na menší počet adres, podle výsledků pak pokračujte. Vyhodnocení je základem úspěšných reklamních kampaní.
Dopis nebo pohled - je velice osobní, pokud jej využijete, šance na úspěch je výrazně vyšší než u email marketingu. Je pochopitelně mnohem dražší (a pracnější) a může se hůř vyhodnocovat.
Email - nejdůležitější je předmět. Musí být lákavý. Samotné sdělení pak jasné a výstižné.
Pro využití direct mailingu potřebujete nejprve získat databázi klientů. Jak je získat? Na web můžete umístit formulář k přihlášení odebírání newsletterů se slevami, akcemi či jinak zajímavými informacemi pro zákazníky. Přímo na pobočce (nebo třeba na sociálních sítích) můžete umístit dotazník s možností výhry produktu, či přímého získání slevy jako takové. Samotný text by měl napsat zkušený copywriter. Testujte, testujte a testujte. Vytvořte dvě verze a rozešlete je na menší počet adres, podle výsledků pak pokračujte. Vyhodnocení je základem úspěšných reklamních kampaní.
Dopis nebo pohled - je velice osobní, pokud jej využijete, šance na úspěch je výrazně vyšší než u email marketingu. Je pochopitelně mnohem dražší (a pracnější) a může se hůř vyhodnocovat.
Email - nejdůležitější je předmět. Musí být lákavý. Samotné sdělení pak jasné a výstižné.
Příklad využití direct mailingu
Při promování pořádání dětských narozeninových oslav se dají využít data z minulých let. Máte v ruce data narození, emailovou adresu a v ideálním případě i fyzickou adresu oslavence. Dopis nebo email zaslaný s přáním (a poděkováním za loňskou oslavu) měsíc před narozeninami má vysoký konverzní poměr. Další příklad může být oslovení zákazníků, kteří provedli nákup na eshopu s jídlem. Po určité době jim můžete nabídnout slevu na zboží, které si minule zakoupili nebo na doplňky k němu.
Výhody a nevýhody direct mailingu
Mezi hlavní výhody direct mailingu patří:
- Přesné cílení - cílíte na někoho validního, o kom máte informace.
- Jedná se o osobní komunikaci.
- Dobrá cena na konkrétního zákazníka.
- Velice přesné vyhodnocení.
- Rychlá možnost informace o různých akcích.
- Možnost dát zákazníkovi důvod k nákupu (sleva, nový produkt...).
- Předává zákazníkovi informace.
- Dá se propagovat skoro cokoliv.
- Lehce popíše konkurenční výhody (USP).
- Může obtěžovat - i dopis či pohled, u emailu to může být považováno za spamování.
- Emaily často padají do spamů či hromadné pošty.
- Obtížné získávání databáze klientů.