PŘÍBĚH ZNAČKY - HAŠLERKY



BRANDING A BARTER HAŠLEREK

Často se setkávám s názory, že marketing firmy v minulosti neuměly efektivně využít. Co my bychom s dnešními znalostmi sociologie a marketingu tehdy zvládli, cha, kam se na nás hrabou! Pýcha předchází pád. Opomenu to, že Baťa i Ford bývají v každé knize o marketingu. Jedná se o jakousi povýšenost - my jsme lepší než naši předci. Většina lidí je velice překvapená, když zjistí, co všechno uměli lidé ve středověku a starověku. Dnes si ale povíme jiný příběh. Příběh veliké značky, který začal před více než sto lety.

V roce 1887 vymyslel jeden lékárník skvělý recept, kterým údajně rychle ulevil hlasivkám operního pěvce Enrica Carusa. Údajně za tuto pomoc mohl pojmenovat tento výrobek po něm. Možná nevíte, že v roce 1917 dostal František Lhotský, výměnou za svou pomoc vídeňské firmě Kirstein, recepturu na bonbony Caruso. Velice rychle zjistil, že název není pro český trh optimální. Už tehdy chápali positioning značky lépe, než mnoho firem o sto let později. V roce 1919 zkusil zajít za tehdejší hvězdou Emou Destinovou a požádal ji o souhlas s využitím jména pro anýzové bonbony, které měly původní název po slavném operním pěvci. Paní Destinová souhlasila a název se na krátkou dobu změnil. Nová značka – Destinky – stále nezněla zákazníkům dobře, proto přišel spásný nápad – třetí název a v pořadí, třetí jméno zpívající legendy a třetí barter firmy. Karla Hašlera oslovil pan Lhotský přímo v Kabaretu Lucerna. Zpěvák okamžitě pochopil, že být na milionech výrobků ho může jedině proslavit a zcela zdarma věnoval své jméno pro produkt – Hašlerky. S nimi vznikl také jedinečný slogan: „Hašler kašle, nevadí, Hašlerky ho uzdraví!“

Dnes vlastní Hašlerky firma Nestlé. Stále jsou hitem. Nejen díky názvu, ale také díky jedinečné chuti. 

Můžeme říct, že všechny tři názvy (Caruso, Destinky, Hašlerky) se dají označit za influencer marketing, protože slavné osobnosti šířily automaticky i název značky. Jedinečný brand podtrhuje krásná grafika – sladěné barvy, jednotné logo. Oceňuji i nápad tehdejšího copywritera a samozřejmě – formu získání produktu i názvu – barterem. Tak co, stále si myslíte, že moderní marketing je úplně jinde než na počátku první republiky? V tom případě se podívejte na další zajímavosti z období přelomu 19. a 20. století. 
Haslerky v novinách
Hašlerky v novinách z období druhé světové války.







Chcete efektivní marketing?