B2G marketing



Co je B2G marketing

B2G (Business-to-Government) se zaměřuje na vztahy a obchodní vztahy mezi soukromými firmami a veřejnými institucemi. Ačkoliv se možná na první pohled může zdát, že je to oblast, která je složitá a plná byrokratických překážek, ne vždy to tak je. B2G nabízí mnoho možností, pokud víte, jak na to.


Co je vlastně B2G?

Zjednodušeně řečeno, B2G označuje situace, kdy firmy nabízejí své produkty nebo služby vládám, municipalitám nebo dalším veřejným institucím. Může jít například o dodávky počítačové techniky, softwaru, stavebních prací, marketingové poradenství, marketingové služby nebo tvorba infrastruktury nebo třeba tvorba webu obce, školy či ministerstva. Tyto zakázky často představují velké příležitosti, protože veřejný sektor má k dispozici rozsáhlé rozpočty na rozvoj a inovace, navíc jsou zakázky "jisté". Zkrátka - stát v podstatě nemůže zkrachovat. Pokud jednou máte se státem smlouvu, bude ji plnit. Rozpočet má uvolněný, peníze platí včas a v mnoha oblastech není (bohužel) tak přísný na výsledek jako B2B nebo B2C trh


Proč je B2G tak důležité?

Jedním z hlavních důvodů, proč se segment B2G stále více rozvíjí, je jeho stabilita. Na rozdíl od soukromého sektoru, který může být náchylný ke krátkodobým výkyvům, vládní zakázky mají tendenci být dlouhodobější a předvídatelnější. Navíc, veřejný sektor je často v popředí digitalizace, modernizace a rozvoje infrastruktury, což otevírá dveře pro inovativní firmy s kvalitní nabídkou. Dalším aspektem je, že úspěšné dodávky vládním institucím často posilují postavení firmy na trhu. Vybudování důvěryhodnosti u veřejného sektoru může být výchozím bodem pro další zakázky nebo i pro rozvoj na mezinárodním trhu.


Co však B2G přináší i výzvy

Samozřejmě, že nic není úplně jednoduché. Obchodování s veřejným sektorem je často spojeno s byrokratickou zátěží a složitými procesy výběrových řízení. Firmy musí být připravené na důsledné dokumentace, přesné dodržování pravidel a často i delší dobu čekání na výsledky soutěží. Další výzvou je také silná konkurence. Na trhu je mnoho firem, které touží po veřejných zakázkách, a proto je důležité mít dobře promyšlenou strategii, kvalitní nabídku a schopnost se odlišit. Další věc, o které se veřejně moc nemluví, ale neveřejně o ní slyšíte často jsou již dopředu daní "výherci tendrů". Ano, bohužel je to realita. Velmi často jsou podmínky nadefinovány tak, že nemůžete vyhrát, protože karty jsou dopředu rozdané. Nedávno se nám například ozvala jedna státní instituce s požadavkem na grafické služby. Na věc pochopitelně spěchali a hlavně, abychom dodrželi termín odevzdání (ještě nervózně volali, zda stihneme poslat). Přesto, že kritérií bylo 12, napsali nám v rozhodnutí, že rozhodli pouze na základě ceny. Nebylo těžké zjistit, že tam mají "svého koně", který pro ně pracuje už roky. Marketingová agentura zkrátka nemá šanci, proto nás také oslovili, že. Neměl bych ani nic proti, ale zbytečné dvě hodiny strávené komunikací a sestavováním nabídky... 


Jak na úspěšný vstup do B2G?

Pokud uvažujete o tom, že byste chtěli proniknout do světa B2G, tady je pár tipů, které vám mohou pomoci: 
  • Poznejte pravidla hry – Zjistěte, jak fungují veřejné zakázky, jaké jsou zákony a nařízení, které je třeba dodržovat. Bez toho se do toho raději nepouštějte.
  • Budujte vztahy – Navazujte kontakty s klíčovými lidmi ve veřejném sektoru. Úspěšné vztahy často znamenají rozdíl mezi tím, jestli se vaše nabídka dostane k rozhodovacímu stolu nebo ne.
  • Připravte kvalitní nabídku – Věnujte čas a úsilí přípravě podrobné, přesné a konkurenceschopné nabídky. Dobrý návrh, který jasně ukáže přínosy vašeho řešení, má větší šanci na úspěch.
  • Hlavně dbejte na to, abyste splnili každý bod výběrového řízení. Na rozdíl od soukromých výběrových řízení - pokud např. nesplníte termín nabídky (nebo cokoliv jiného), z výběru automaticky vypadáváte. 
  • Sledujte tendry a výzvy – Různé instituce pravidelně vypisují nové zakázky. Buďte ve střehu, abyste nezmeškali žádnou příležitost.


Závěr: Je B2G pro vás?

Obchodování s veřejným sektorem může být velmi lukrativní a stabilní zdroj příjmů, ale chce to trpělivost, znalosti a správnou obchodní strategii. Pokud jste ochotni investovat čas do poznání pravidel a budování vztahů, může být B2G klíčem k dlouhodobému růstu vaší firmy. Vstup do tohoto segmentu není jednoduchý, ale pokud se na to správně připravíte, odměny mohou být opravdu velké. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost