Archetyp značky
Archetypy v marketingu
Prodáváte svářečky a příslušenství pro svařování? Možná bude efektivní komunikovat jako hrdina, který zákazníkům pomáhá zvládnout každou výzvu, nebo jako „kluk od vedle“, který jim rozumí a mluví jejich jazykem. Prodáváte-li energetické nápoje, možná bude vaší značce více sedět rebelský tón, který provokuje a motivuje k překonávání svých limitů a vystupování z komfortní zóny.
Čísla...
- 80 % lidí si lépe zapamatuje značku, která má definovaný archetyp a dodržuje ho.
- Značky s jasným archetypem mají až o 66 % vyšší míru loajality.
- Značky, které používají archetypální storytelling mají až o 36 % vyšší engagement na sociálních sítích.
- Vědomě pracuje s archetypy pouze 15 % značek, i když velká část intuitivně k nějakým archetypům stejně směřuje.
Význam a historie slova archetyp

12 hlavních archetypů značek
Archetyp Vládce
Archetyp Tvůrce
Archetyp Neviňátko
Archetyp Objevitel
Archetyp Mudrc
Archetyp Rebel
Archetyp Hrdina
Archetyp Kouzelník
Archetyp Klaun
Archetyp Jeden z nás
Archetyp Milenec
Archetyp Pečovatel
Implementace archetypu značky
Implementace archetypů do strategie značky může vést k jasnější a efektivnější komunikaci a vytvoření hlubšího vztahu se zákazníky. Archetypy nepředstavují striktně daná pravidla, ale pomáhají vytvářet konzistentní image značky a správně tím oslovovat cílový segment publika. Doporučujeme stanovit jeden hlavní archetyp a druhý pomocný. Jsou značky, které využívají jen jeden archetyp, některé až tři, ale dva se lehce kombinují, dobře se dají představit a komunikace je dobře předvídatelná. Po stanovení archetůpů si udělejte alespoň krátký komunikační manuál. Jak budete mluvit v příspěvcích na sociálních sítích, na webu, v e-mailové komunikaci, po telefonu či přímo se zákazníkem - vše by se mělo řídit archetypy. Jak mluví např. Hrdina nebo Klaun?