Rabat



Co je rabat?

Rabat je speciální druh slevy, který je poskytován velkoodběratelům z ceny zboží. Často je vyjádřen procentem z prodejní ceny. V praxi je to jeden z nejpoužívanějších nástrojů cenové politiky a používá se hlavně v B2B prostředí. Na rozdíl od klasické slevy, která označuje obecný pojem pro zlevnění, rabat je často dlouhodobý (loajalita odběratele) a podmíněný (nákup určitého množství zboží). V B2C není použití slova rabat časté ani typické, ale dá se využít např. pro věrnostní karty (s kartou máte slevu 10 % apod.). 

rabat (%) = (sleva / původní cena) × 100

Často se také zaměňuje pojem rabat a marže. Zatímco marže vyjadřuje rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou, rabat snižuje prodejní cenu, a tím i marži prodávajícího. V rámci cenotvorby (4P a 4C) pomáhají určovat rabat i marketingové agentury, zejména v rámci tvorby marketingové strategie. V některých zemích existovaly dokonce zákony o rabatech (např. v Německu tzv. Rabattgesetze.


Termín rabat

Termín rabat pochází z francouzštiny („rabais“ znamená doslova snížení, sleva) či italštiny ("rabatto" znamená srážka). Do češtiny se dostal tento pojem z poněmčeného výrazu Rabatt (tam byl používán již v 18. století). V češtině se používal v obchodních i v právních textech. V československém obchodním zákoníku i v účetnictví pak pojem vymezoval tzv. množstevní slevu. Pozor - častým omylem je, že se udává spojitost mezi městem Rabat v Maroku a pojmem rabat coby slevy pro obchodníky. Není tomu tak, jedná se jen o náhodnou podobnost těchto dvou slov.

Skonto, bonus, marže, přirážka...

Někdy se zaměňuje rabat s termíny skonto (sleva za rychlou platbu nebo platbu v hotovosti), marže (rozdíl mezi nákladem a prodejní cenou), slevou (sleva z původní ceny - obecné označení snížení ceny), bonusem či prémií (např. z ročního obratu), zpětným bonusem (často v gastronomii - např. za odběr 10 beček piva) a obchodní přirážkou (navýšení kupní ceny). Souvisejícím pojmem je ještě slovo "akce", který označuje např. akci 2 plus 1 nebo jié výhody omezené v čase (např. zavádecí akce apod.). 


Co může rabat znamenat?

  • Pravidelnou obchodní srážku (rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou) - toto je nejčastější použití slova rabat. 
  • Množstevní slevu při nákupu velkého množství, která může být buď v penězích, anebo ve zboží (např. od 1000 kusů lepší cena nebo dárek apod.). 
  • Příležitostnou slevu při sezónním nebo jiném výprodeji. Pokud je určena pro velkoodběratele, pokud ne, i tak se často jako rabat označuje (není úplně správné).
  • Reklamní slevu v podobě „zaváděcí ceny“, při otevření obchodu a podobně. Toto správně není rabat, ale i Wikipedia tento příklad uvádí pod pojmem rabat. 
  • Věrnostní slevu pro stálé zákazníky. V širším pojetí lze označit za rabat. 
  • Cílový rabat (sleva vázaná na určitý odběr dopředu  např. až odeberete 1 000 kusů zboží, dostanete další slevu nebo bonus apod.). 
Pro prodejce je rabat strategickým nástrojem. Zvyšuje atraktivitu nabídky, ale hlavně - u B2B partnerů umožňuje, aby zboží prodávali za stejnou (nebo nižší) cenu než jejich hlavní dodavatel. Je potřeba si být opatrný na kombinování forem slev (množstevní, sezónní, …), protože nejen zákazník, ale i firma lehce ztratí přehled o cenových podmínkách.


Shrnutí 

Rabat je specifický druh slevy poskytovaný odběrateli za určitých podmínek. Pokud je rabat nastaven správně, může být silným marketingovým nástrojem. Avšak špatně řízený rabat může ohrozit ziskovost a vnímání značky.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost