Sleva



Co je sleva z marketingového pohledu?

Sleva je znamená cenové zvýhodnění. Je to marketingový nástroj, sloužící k ovlivnění zákazníka a usměrňující jeho poptávku. Podstatou slevy je vybudit v lidech pocit, že si zboží kupují levněji, než je jeho skutečná hodnota. Zákazníci často věří tomu, že díky slevám ušetří. Pravda je ale taková, že si většinou kupují zboží, které by si jinak vůbec nepořídili, tudíž ve skutečnosti nejen nešetří, ale utrácí ještě více.

Jak a proč se slevy využívají: podpora prodeje, prodej nadbytečných skladových zásob, zvýšení cenové hladiny objednávky, ale i udržení si zákazníka v rámci poskytnutí věrností slevy atd. Sleva se nemusí vztahovat pouze k určité hodnotě, mezi slevy patří i dárek k nákupu nebo doprava zdarma.

možnosti slev v rámci reklamních kampaní

Tradiční možnosti využití slev v rámci marketingových kampaní jsou zejména:
  • Využití slevových portálů - původně měly slevové portály přinést nové klienty, kteří si v rámci opakovaných prodejů koupí zboží již za plnou cenu. Z našeho pohledu už slevové portály tuto funkci naprosto nemají a nakupují na nich v podstatě pouze lovci slevových akcí. Nicméně - pokud je součástí vaší marketingové strategie opakování slev, nemusí to být vůbec špatné. 
  • Sezónní slevy - původní cíl sezónních slev byl výprodej zboží, dnes se často využívají čistě proto, aby mohla vzniknout slevová akce.
  • Skonto - neboli srážka ceny při platbě v hotovosti - jedná se o slevu pro případy, kdy zákazník zaplatí ihned nebo do určité doby po získání zboží. Využívá se zejména v rámci B2B sektoru. 
  • Bonus - opět zpravidla v B2B sektoru. Např. pivovar dodá na základě odběru piva např. sklenice či ubrusy. 
  • Sleva pro ZTP - v rámci PR firmy rády ukazují, že jsou zodpovědné a poskytují slevy potřebným. 
  • Zaměstnanecké firmy - opět se jedná o PR kraktiku, která má podpořit náborové kampaně. 
  • Slevy rodinné, dětské, pro seniory apod. - zejména u vstupu mají podpořit prodeje u určité skupiny. 
  • Věrnostní sleva - sleva pro opakovaný nákup apod. - slouží k prodloužení zákaznického cyklu (snížení odchodu zákazníků). 
  • Množstevní slevy - při odběru velkého množství (či pro velké skupiny např. u služeb). 

Jak může sleva vypadat?

Možností je opět mnoho: 
  • Slevový poukaz - např. při rozdávání letáků může mít leták konkrétní kód. Díky němu následně můžete vyhodnotit, ze které části města se vám vám vrátilo více letáků a příští kampaň na tato místa zaměřit. Stejně to bude fungovat s roznosem do schránek. Tyto poukazy jsou typickým příkladem, že i offline kampaně jdou vyhodnotit. 
  • Zákaznická kartička - věrnostní kartička dávající slevu za určitý počet nákupů. Někde se jedná o zisk bodů, za které si pak klienti něco mohou vybrat. 
  • Slevový kód - využívá se u affiliate kampaní, emailů či SMS kampaní. 
  • Sleva na prodejně - pokud chcete podpořit prodej konkrétního zboží či změřit, zda je cena rozhodujícím faktorem při výběru zboží. 
  • Sleva na eshopu - často spojena s konkrétním datem (Black Friday). 
  • Akce - často se tvrdí, že je rozdíl mezi akcí (akčním zbožím) a slevou (slevněným zbožím). V obchodech bývá často slevněné jídlo takové, kterému prochází trvanlivost a akční takové, které je levnější z jiného důvodu (akce). 
  • Sleva pro nové zákazníky - zpravidla se využívá pro rozšíření databáze klientů (využití v email marketingu).. Praxe je ovšem taková, že dostanete spoustu emailů od jednoho člověka. Je otázkou, jaká je další práce s databází a zda zákazník na další nabídky bude vůbec reagovat. 
  • Sleva v procentech. 
  • Sleva v penězích - např. 100 Kč na nákup nad 2 000 Kč.

Nepřímé slevy

Někdy poskytnete výhodu, kterou neoznačujeme pojmem sleva (zde se hodí slovo "akce"). Může se jednat o:
  • 1 plus 1 zdarma. 
  • 20 % navíc. 
  • Dárek k nákupu.
  • Los k nákupu. 
  • Služba zdarma při nákupu - např. parkování zdarma při nákupu letenek. 
  • Soutěžní kód k nákupu. Každý chce něco vyhrát. Vy tak navíc můžete získat jeho email a poslat mu pak akční nabídku. 
  • Sleva do jiného obchodu. Častá výměnná slevová akce, díky které si dva podniky mohou pomoci. 
  • Sleva na jiné zboží při nákupu - např. v kině sleva na nápoj a popcorn. 
  • Sbírání bodů, za které pak něco může zákazník dostat.

Na co si jako marketéři musíte dát pozor?

Nejčastějšími chybami v rámci slev v marketingu bývá: 
  • Špatně spočítaný výnos - při určitém typu slev se vám může stát, že na prodaném zboží nevyděláte. Jedním z důvodů mohou být vyšší náklady při vyšším obratu, dalším zapomenutí na některou nákladovou položku. 
  • Příliš časté opakování slev - slevová spirála znamená, že za běžnou cenu už u vás zákazníci nenakoupí. 
  • Klamání spotřebitele - opatrně na to, pokud není zboží ve skutečné slevě, můžete dostat mastnou pokutu. 
  • Příliš nízká sleva - marketingové průzkumy ukazují, že zákazníci začínají na slevy reagovat od 20 % nahoru, nejvíce ale začíná nakupovat až od 30 % slevy. 
  • Špatně vypsané podmínky - pokud zapomenete napsat na leták, že se slevy nekumulují, v lepším případě to povede k hádkám a špatným recenzím. V horším k pokutě. To platí pro veškeré podmínky, které při slevové akci uvádíte. 
  • Neukončení akce - i leták by měl mít platnost. Může se vám stát, že lidé přijdou i po velmi dlouhé době a budou se dožadovat slevy, kterou na letáku mají napsanou. 
  • Očekávání budování stálých klientů - podle studií nepřinese drtivá většina slev stálé klienty. Navíc sníží v očích klientů cenu zboží samotného. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost