Rádiový trh



jak vypadá rozhlasový trh v čr?

Rádiový trh je v ČR relativně stabilní. Mezi hlavní vysílatele na rozhlasovém trhu patří Český rozhlas, Media Bohemia, Active radio, Londa a Media club. Ostatní mají nižší podíl. Poslechovost jednotlivých stanic bývá pravidelně zkoumána a výsledky zveřejňovány. Reklama v rádiu bývá využívána v prvé řadě k šíření povědomí o značce. Většinou řadíme rádia do offline reklam, i když některá rádia mají i vysokou poslechovost online.

Soukromé (komerční) vysílání v ČR začalo krátce po revoluci, v roce 1990. Tehdy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila prvních 15 licencí k šíření privátního rozhlasového signálu. Rádia jsou podle zákona dvojího typu. 
  • Veřejnoprávní - tato jsou reprezentována 8 celoplošnými stanicemi a 14 regionálními studii. 
  • Soukromá - v současné době je v ČR asi 60 rádií vysílajících s licencí, 2 celoplošná (Frekvence 1, Impuls), Evropa 2 (celoplošná programová síť). Ostatní jsou regionální a lokální stanice. 
Rádia jsou na národním reklamním trhu reprezentována mediazastupitelstvími. Jedinou výjimkou je stanice Českého rozhlasu, která prodává svůj reklamní čas přímo. Možnosti reklamy v rádiích jsou široké. Mezi hlavní výhody těchto reklam je zvednutí povědomí o značce. Aby byla reklama v rádiu synergická a podporovala se s ostatními kampaněmi, je důležité udělat marketingový plán. Častou chybou při objednávání reklamy v rádiu je, že objednavatelé nemají vytyčený cíl, kterého chtějí dosáhnout. Bez něj není možné porovnat, zda kampaň splnila svůj účel, nebo ne. Marketingové a reklamní agentury často nabízí pomoc při výběru vhodných médií pro reklamní kampaně. Také vám pomohou s tvorbou spotu do rádia a vyhodnocením kampaně samotné. 


Reklama v rádiu obecně

Pokud plánujete reklamu v rádiu, je dobré si uvědomit několik věcí. Rádiový trh šel v posledních 15 letech výrazně dolů, ale je pravda, že v posledních dvou letech se poslechovost začíná mírně zvedat. Kdo ji drží? Zejména řidiči a některá pracoviště. Doma už rádio poslouchá opravdu minimum lidí. Důležité tedy je: 
  • Zjistit si, jak velké procento posluchačů patří mezi vaši cílovou skupinu. Říká se tomu index afinity daného reklamního média. 
  • Mkrněte se na udávanou poslechovost, i když je pravda, že ta je velmi nadhodnocená, ale je pravda, že hovoří alespoň přibližně o poměru poslechovosti jednotlivých rádií (na absolutní čísla se nekoukejte). 
  • Přemýšlejte o tom, co přesně chcete v rádiu sdělit - jaké cíle by měla kampaň splnit a jaký na to máte rozpočet (měl by odpovídat očekávání - navýšení tržeb o miliony vám reklama za 20 000 Kč opravdu neudělá). 
  • Zkuste se podívat na celkový marketingový plán, zapadá vám do něj reklama v rádiu? 
  • Není dobré dělat jen jednu kampaň, to bývá velmi neefektivní. Obecně by se kampaň měla opakovat minimálně jednou (ideálně dvakrát) a trvat minimálně dva týdny (optimálně tři až čtyři). 
  • Nezapomínejte na cenu spotu. Levný spot možná nebude úplně efektivní, ale pokud chcete, aby vám ho namluvila nějaká slavná osobnost, musíte si připlatit. A to výrazně.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost