Vendor marketing
Co je obchodní přirážka?
Vendor marketing je formou marketingu, kdy dodavatel (vendor) podporuje propagaci svých produktů prostřednictvím různých kampaní nebo finanční podpory odběratelů. Například zaplatí kampaň, poskytne podpůrné materiály (letáky apod.) nebo zaplatí třeba 50 % financí na marketingovou kampaň svému dodavateli. Vendor marketing tedy můžeme označit jako marketingovou spolupráci mezi dodavateli a prodejci. Dnes je běžnou součástí obchodních a marketingových strategií zejména v e-commerce a maloobchodu. Přesto však zůstává tento pojem mezi pro řadu podnikatelů nejasný, přestože ho aktivně využívají. Termín vendor označuje výrobce nebo dodavatele produktů. Může jít o velkoobchodní společnosti, distributory, dovozce, ale také o menší výrobce nebo lokální producenty. Vendor marketing pak představuje formu marketingového partnerství mezi těmito dodavateli a samotnými prodejci.
Cílem vendor marketingu je podpořit prodej produktů směrem ke koncovému zákazníkovi prostřednictvím společně plánovaných a realizovaných marketingových aktivit. Mezi tyto aktivity můžeme zahrnout společné kampaně, propagaci produktů na e-shopu prodejce, spolupráci na sociálních sítích nebo sdílení dat o chování zákazníků. Výsledkem je efektivnější prodejní strategie a jasně měřitelný výsledek.
Cílem vendor marketingu je podpořit prodej produktů směrem ke koncovému zákazníkovi prostřednictvím společně plánovaných a realizovaných marketingových aktivit. Mezi tyto aktivity můžeme zahrnout společné kampaně, propagaci produktů na e-shopu prodejce, spolupráci na sociálních sítích nebo sdílení dat o chování zákazníků. Výsledkem je efektivnější prodejní strategie a jasně měřitelný výsledek.
Jak vendor marketing funguje?
Když se na to podíváme očima běžného zákazníka, je překvapivé, jak často se s vendor marketingem setkáváme a ani si to neuvědomujeme. Může jít o bannery na e-shopech, akční plakáty na prodejnách nebo billboardy podél silnic. Možná jste si už jednou kladli otázku, proč daný obchod propaguje konkrétní značku místo jiné. Ve většině případů za tím stojí právě vendor marketing.
Jde o formu spolupráce, při které dodavatel, například výrobce potravin nebo distributor elektroniky, poskytne obchodníkovi (tedy prodejci) rozpočet na marketingovou podporu svých produktů. Prodejce se na oplátku zavazuje, že tyto výrobky zařadí do akčních letáků, vystaví je na atraktivnějších místech prodejny nebo je upřednostní v online reklamě.
Obě strany si dopředu stanoví cíle a domluví se na podobě i rozsahu kampaně, včetně použitých kanálů a konkrétní výše investic.
Jde o formu spolupráce, při které dodavatel, například výrobce potravin nebo distributor elektroniky, poskytne obchodníkovi (tedy prodejci) rozpočet na marketingovou podporu svých produktů. Prodejce se na oplátku zavazuje, že tyto výrobky zařadí do akčních letáků, vystaví je na atraktivnějších místech prodejny nebo je upřednostní v online reklamě.
Obě strany si dopředu stanoví cíle a domluví se na podobě i rozsahu kampaně, včetně použitých kanálů a konkrétní výše investic.
Jaké výhody přináší vendor marketing?
Není to jen forma spolupráce, která pomáhá propagovat konkrétní značky nebo produkt, jde o strategický nástroj, který může podnikatelům otevřít nové možnosti růstu. Kromě financí vám mohou dodavatelé nabídnout hlubší tržní know-how, data o chování zákazníků nebo vlastní marketingové materiály a marketingové nástroje, které vám mohou výrazně usnadnit práci. Dalším významným přínosem je budování pevného vztahu s dodavatelem. Dlouhodobá spolupráce založená na důvěře a společných cílech tvoří stabilní základ úspěšného podnikání.
Kdo by měl využít vendor marketing?
Vendor marketing může efektivně fungovat prakticky v jakémkoliv obchodním prostředí, ať už provozujete malý e-shop s jedním dodavatelem, nebo rozsáhlý maloobchod s řadou partnerů. Řada menších e-shopů se rozhoduje pro užší spolupráci s jedním dodavatelem, a to jim umožňuje mít plnou kontrolu nad marketingovými aktivitami a zároveň je efektivně rozvíjet. Je důležité, aby spolupráce byla oboustranně výhodná a přinášela uspokojení všem, kteří ve spolupráci hrají nějakou roli. Správný a spolehlivý vendor je klíč k dlouhodobému a úspěšnému
Příklady Vendor marketingu
Nejtypičtější příklady:
- Americký dodavatel výrobků na evropský trh zaplatí 50 % reklamy a 50 % reklamy zaplatí firma, která jeho zboží přeprodává.
- Dodavatel např. alkoholických nápojů dá za určitý odběr restauraci různé reklamní předměty, které mohou zákazníci vyhrávat nebo dostávat za určité množství vypitého alkoholu této značky.
- Výrobce (dodavatel) dodává do kamenných obchodů v Brně - zaplatí v Brně kampaň na svou značku, čímž podpoří své odběratele.
Retail media
Jako retail média označujeme například:
- E-shop nabízí reklamní prostor přímo na svých platformách. Např. Alza Ads.
- Jako dodavatel zaplatíte např. Alze za to, aby zobrazovala reklamu právě na váš produkt.
- Podobně si lze koupit např. reklamní prostor v newsletteru nebo na prodejně.
- Někde se dokonce platí i za umístění v regálu.
- Některé platformy sbírají data z retail médií a následně je prodávají (nebo poskytují zdarma) dodavatelům.
Je vendor marketing zvláštní?
Technicky to tak může působit. Zejména v momentě, kdy řetězec, který prodává vaše produkty (a tím bohatne) chce po dodavateli i peníze za propagaci těchto produktů (aby řetězec bohatl rychleji). Na druhou stranu je celkem přirozené, že prodat chtějí oba - řetězec i dodavatel. Proč by se na tom tedy dodavatel neměl podílet?
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.