WordPress



Co je WordPress?

WordPress je redakční systém pro tvorbu a správu webových stránek. Od roku 2001 je vyvíjen jako open source platforma. To znamená, že má otevřený zdrojový kód, který je možné zdarma získat, používat i upravovat. Díky tomu existuje obrovská komunita lidí, kteří jej vylepšují a přizpůsobují podle svých potřeb.

To je jeden z hlavních důvodů, proč se WordPress stal globálně nejpoužívanějším redakčním systémem. Podle statistik ho využívá přibližně 45 % všech webových stránek na světě, což představuje více než 500 milionů webů. WordPress pohání více než 60 % všech webů, které používají redakční systém (pro upřesnění: zhruba třetina webových stránek žádný redakční systém nevyužívá).

Nenechte si vnutit názor, že Wordpress je jenom pro amatéry a nelze na něm postavit dobrý web. Lze. Wordpress využívají jednotlivci a firmy, ale i obrovské korporace a státní či vzdělávací instituce. Za zmínku určitě stojí Nasa, Harvard University, Microsoft, Time, nebo Rolling Stones. 


Jak WordPress (redakční systém) funguje?

Redakční systém, neboli systém správy obsahu (též CMS – Content Management System), prakticky odděluje obsah webu od jeho vzhledu. Na jedné straně stojí přehledné rozhraní určené pouze pro administraci, tvorbu stránek, článků a třeba vkládání multimédií. Texty, obrázky, metadata a například data nastavení se ukládají do databáze – a to vše bez nutnosti znalosti programování.

Druhou stranou je to, co vidí uživatel (front-end). Takzvaná šablona určuje, co, kde a jak se uživatelům zobrazí. Ve WordPressu šablona ovlivňuje nejen vzhled, ale i chování a některé funkce webu. Další funkce můžeme získat instalací pluginů, neboli doplňků, kterých je díky oblíbenosti WordPressu nepřeberné množství.

Začít s WordPressem může každý BFU – Báječný Fanoušek Učení :)

Dostupnost návodů, tutoriálů a diskusních fór je tak skvělá, že svůj první web můžete vytvořit klidně už během víkendu. Udělat kvalitní web samozřejmě vyžaduje zkušenosti a také znalosti programování, což se ale s WordPressem nevylučuje. 


Jaký web lze postavit na Wordpressu?

WordPress je extrémně flexibilní platforma, na níž lze postavit téměř jakýkoliv typ webu. Může jít o firemní stránky, osobní prezentace, blogy, diskusní fóra, portfolia, jednostránkové weby, microsite, eshopy, rezervační systémy nebo e‑learningové platformy. To vše je možné zejména díky obrovské škále dostupných doplňků.


Pro koho je vhodný Wordpressový web?

Ideálním řešením je web na WordPressu zejména pro levnější firemní weby, freelancery, bloggery, osobní weby a portfolia. V těchto případech je tvorba webu snadná, rychlá a web není příliš náročný na údržbu. WordPress se však hojně využívá i pro e-shopy, rezervační systémy, e-learningové platformy a podobné komplexnější služby. Zde už může být vývoj o něco složitější. Kromě využívání pluginů se častěji sahá k programování vlastních funkcí nebo šablon. S rostoucím počtem pluginů a komplexností webu přichází také potřeba pravidelné správy, aktualizací a kvalitního zabezpečení.


Výhody a nevýhody Wordpressu

Pokud vám web udělá někdo, kdo neumí programovat, výsledek nebude moc dobrý. Web na WP bude pravděpodobně pomalejší, ale na druhou stranu... Je to výrazně levnější řešení. Některé výhody i nevýhody jsme si už zmínili, pojdme si ale udělat přehledné shrnutí:


Výhody WordPressu

  • Jednoduchá správa bez nutnosti programování.
  • Obrovská komunita a množství návodů.
  • Velké množství šablon a možností vzhledu.
  • Tisíce pluginů  a možností jak rozšířit funkce bez programování.
  • Flexibilita - od jednoduchého webu po komplexní platformy.
  • Pravidelné aktualizace a bezpečnostní záplaty.
  • Open source - zdarma, neomezené možnosti úprav.

Nevýhody Wordpressu

  • Větší množství pluginů může zkomplikovat odladění webu.
  • Šablony a pluginy třeba instalovat uváženě, mohou snižovat výkon.
  • Potřeba řešit aktualizace, zabezpečení, kompatibilitu.
  • 100% kontrolu máte jen se znalostí PHP, HTML, CSS, JS a dalších.
  • Velmi specifické funkce třeba programovat na míru.
  • Obecně nižší výkon a vyšší nároky na server než čistě statický web. 
  • Obecně horší dohledatelnost než u webů naprogramovaných od A do Z (pokud jsou tedy naprogramovány dobře), i když se správnými SEO pluginy můžete ladit SEO i na WordPressu.


Proč nechat tvorbu WordPress webu na profesionálech?

Právě jsme se dozvěděli, že web si s trochou googlení zvládnete vytvořit sami. Pojdme se ale podívat na to, jaké výhody má realizace webu od kreativního webového studia nebo marketingové agentury.
  1. Díky webu oslovujete své zákazníky napříč celým internetem. Je to středobod vašeho podnikání – nebo přinejmenším jeden z hlavních pilířů. Profesionální tým sdružuje specialisty napříč obory: UX, SEO, copywriting, analytika, marketing… Pomůže vám definovat nabídku, cílové skupiny a na základě toho vytvoří obsahovou strategii webu, přizpůsobí texty i grafickou podobu stránek. Díky tomu nebude váš web jen pěkný – bude to funkční a efektivní prodejní kanál. 
  2. Jednoduchou prezentaci zvládne během pár dnů opravdu každý. Ale aby byl web perfektně odladěný pro vyhledávače (SEO), atraktivně měl i SEO pro AI chatboty (GEO), rychlý, responzivní na mobilních zařízeních, správně zabezpečený, neházel chyby a aby bez problémů fungovaly všechny pluginy – to už vyžaduje zkušenosti a odborné znalosti, které nezískáte za měsíc či půl roku. Možná chcete jiný tvar tlačítka, ale šablona vám to neumožní. Možná potřebujete funkci, kvůli které musíte nainstalovat sedm pluginů – a po aktualizaci jednoho z nich přestane všechno fungovat. Nebo bude web opravdu velmi pomalý... Zkrátka: pro méně zkušeného uživatele může být tvorba webu zdrojem nekonečné frustrace.
  3. Používání oblíbených šablon má mraky výhod. Ale také je důsledkem toho, že je často jeden web jako druhý. Po instalaci šablony se totiž většina začátečníků spíš snaží svůj obsah naroubovat do předpřipravených chlívečků. Webové studio na to jde zpravidla přesně opačně. Nejprve navrhne tzv. wireframe – drátěný model webu, který řeší rozložení prvků a UX/UI. Následně grafik připraví vizuální návrh (barvy, fonty, vzhled prvků, ikony) a až poté přichází na řadu vývoj, kdy web developer vytvoří funkční stránky. Všechno tak vzniká na míru vašemu projektu i vašim zákazníkům.
  4. Opuštěný ostrov - i tak může působit web připravený bez komplexního přístupu. Agentura ale uchopí vaše podnikání v širších souvislostech a pomůže vám vybudovat systém, který bude měřitelně výdělečný. Web napojí na reklamní systémy nejen z technicky, ale hlavně marketingově. Na určitý typ obsahu povedou kampaně z vyhledávací sítě, jiný bude cílený z obsahové sítě, některé stránky budou ideální jako landing page pro reklamu na Facebooku apod. Blogové články a návody zase výborně fungují pro organické vyhledávání a sdílení.
  5. Stejně jako byznys plán nebo marketingová strategie, i web může v čase plnit různé role. Strategický přístup vám pomůže jak po stránce nákladů (jednotlivé sekce se realizují postupně, ale s jasným záměrem), tak po stránce výkonu (např. proměna nabídky nebo testování různých cílových skupin). Na webu tak může postupně přibývat obsah, rozšiřovat se produktová nabídka nebo se přizpůsobovat novým cílovým publikům. Zkušený tým zvládne nejen plánovat rozvoj dopředu, ale také pružně reagovat na aktuální situaci na trhu.
  6. Webové studio vám nehodí hotový web na hlavu a nedá ruce pryč. Zvládne web udržovat funkční, bezpečný a aktuální. Reaguje na vaše požadavky. Zaškolí vás, nebo vaše pracovníky pro práci v redakčním systému. Přizpůsobí ho tak, aby bylo možné snadno upravovat obsah, přidávat články a aktuality, měnit obchodní podmínky, vkládat dokumenty, měnit obrázky popisy aj. Komplexní agentura (jako je ta naše) vám nafotí i produkty a natočí prezentační video, třeba na hlavní stránku vašeho webu. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost