Business plán
Co je Business plán?
Business plán (podnikatelský plán) představuje soubor postupů, které slouží k plánování a řízení podnikatelské činnosti. Pomáhá připravit se na různé možné situace v podnikání, které mohou nastat. Obvykle má podobu rozsáhlého dokumentu, a funguje jako specifický návod pro vedení určité firmy. Některé části podnikatelského plánu mohou mít i širší využití, po menších úpravách se mohou přizpůsobit i jiným firmám v rámci stejného odvětví nebo regionu. Opravdu kvalitní business plán by ale měl být vytvořen s ohledem na jedinečné potřeby dané společnosti. Business plán často slouží jako podklad pro případné investory. Stanovuje také očekávanou časovou osu výnosů a nákladů. Business plán by se měl v čase revidovat - měl by být živým dokumentem, ne doktrínou. Pokud se věci vyvíjí výrazně lépe či hůře, musíte reagovat úpravou plánu. Ať již si budete sestavovat první business plán sami, nebo vám pomůže marketingová agentura, měli byste pamatovat na následující věci...
K čemu business plán slouží?
- Včasná výstraha - pokud máte být po třech měsících ve výdajích na 50 000 a tržbách 60 000, ale výdaje máte 60 000 a tržby 20 000, musíte na to reagovat.
- Plán cash flow.
- Slouží potenciálním investorům (zda je pro ně vaše podnikání zajímavé jako investice).
- Pro vaši lepší a realističtější představu o podnikání.
- Říká, jakou budeme potřebovat investici na začátku. Počítejte s větší rezervou (klidně 50 %, zejména, pokud děláte plán poprvé).
- K reálnému řízení projektu a uspořádání všech myšlenek do jednoho komplexního dokumentu.
- K diskuzi - jednoduše si ho přečte váš kamarád a může poskytnout svůj pohled na věc.
Nejčastější chyby business plánu
Za svůj život jsem viděl spousty business plánů. Nejčastější chyby byly.
- Podcenění vstupní investice - je dobré mít klidně 50 % plánovaného rozpočtu jako rezervu.
- Podcenění rostoucích nákladů s rostoucími tržbami - jsou obory, kde rostou náklady s tržbami stejně, někde dokonce rychleji. I když do určitého bodu. Manager pro 10 lidí bude určitě levnější než ředitel pro kolektiv o 500 zaměstnancích.
- Podcenění vývoje trhu s nemovitosmi a obecně podcenění inflace - nájmy vám nejspíš budou zdražovat. Stejně tak lidé budou chtít přidávat na mzdách.
- DPH a daň ze zisku - počítáte s ní?
Jak by měl správný business plán vypadat?
Dobře zpracovaný plán by měl být jasný, důvěryhodný a ideálně doplněný konkrétními ukázkami z praxe. Zásadní je, aby vycházel z ověřených údajů, obsahoval analýzy (např. analýzu konkurence, SWOT analýzu, Porter analýzu, Bostonskou matici nebo třeba analýzu PEST) a poskytoval realistické informace o finanční situaci podniku. Na základě plánu získáte objektivní pohled na svůj záměr a zároveň se můžete vyhnout nečekaným finančním komplikacím v budoucnu. Správný business plán má minimálně dvě části - excelovskou tabulku s očekávanými výnosy a náklady a wordový dokument, kde je vše podrobně sepsáno.
Wordová část business plánu
By měla obsahovat hlavně:
- Úvodní část - stručně a výstižně popisuje podnikatelský záměr - kdo, co, kde, jak, komu, proč, kdy a za kolik.
- Celkový očekávaný rozpočet a kdy se investice vrátí (return on investment).
- Základní údaje o společnosti (název, typ právní formy společnosti, sídlo, historie, oblast celkového podnikání, trh...).
- Analýzu trhu, případně Porter analýzu, SWOT analýzu a pro mnohé obory také PESTLE analýzu a BCG matici.
- Obchodní a marketingovou část - tato část bývá někdy nazývaná jako marketingová strategie. Alespoň krátký popis toho, jak má fungovat obchod a marketing.
- Struktura podniku - přehled členů týmu, přehled dodavatelů, pokud již máte odběratele tak i jejich výčet.
- Finanční část - tuto odevzdáváme zpravidla v Excelu.
- Plán řízení rizik - využití SWOT a Porter analýzy.
- Přílohy.
Excelová část business plánu
V Excelu odevzdáváme tzv. finanční část business plánu. Doporučujeme udělat tento plán alespoň na tři roky dopředu, tak nejlépe uvidíte, jak vám mají růst náklady a výnosy.
- Vstupní náklady (nákup počátečních věcí - počítače, auta, mobilní telefony...).
- Plánované měsíční náklady (např. pronájem kanceláří, software, mzdy...). Patří sem i nákup dalších telefonů (když např. plánujete za půl roku rozšířit tým o dalšího člověka - budete mu patrně kupovat telefon, počítač atd.).
- Plánované výdaje státu - daně, DPH apod.
- Plánované měsíční tržby.
- Plánovaný měsíční zisk - zkrátka odečtěte od měsíčních tržeb měsíční náklady.
- Plánovaný kumulativní zisk - kolik jste celkově v plusu (tedy mínusu) po dvou, třech nebo pěti měsících?
- Plánovaný bod, kdy budete na nule.
- Plánovaný bod, kdy budete např. v DPH včetně dopadů.
- Přílohy (např. smlouvy s již existujícími odběrateli či dodavateli - pokud je chcete prezentovat, nezapomínejte na GDPR a smlouvy o mlčenlivosti (NDA).
Jak se na business plán dívají investoři?
Investoři se na business plán dívají jiným pohledem, než vy. Co je zajímá nejvíc?
- Rozvoj - kam se bude firma rozvíjet, pokud bude úspěšná?
- Finanční rámec - nenadhodnocujte ho, ale kvůli sto tisícům navíc do vás nikdo miliony nenasype.
- Dlouhodobost a udržitelnost businessu.
- Zda se bude projekt (nebo jeho část) dát prodat.
- Jak je vaše podnikání škálovatelné - dá se produkt tzv. zkopírovat a prodat tisíckrát, nebo budou u tisíce prodaných produktů i tisíckrát vyšší náklady?
- Tým - co kdo umí, jak moc se projektu lidé chtějí věnovat.
- Proč chcete startup a co do něj reálně přinesete (know-how a energii - zda jste ochotní se obětovat).
- Kolik jste už věnovali projektu energie.
- Z čeho budete žít během první fáze projektu (zda budete chtít mzdu nebo máte vlastní prostředky).
- Kolik jste ochotni investovat vlastních peněz?
- Kolik jste do projektu již peněz a energie vložili?
- Jak moc projektu věříte = jak dobře je připravený plán.
- Chcete po investorovi jen peníze, nebo i know-how, kontakty a práci? Oni totiž zpravidla chtějí jen investovat peníze a většinou nechtějí, aby je to stálo hodně času navíc.
- A nakonec - proč je oslovujete - pokud projektu skutečně věříte, proč chcete přenášet riziko na ně?
Shrnutí na závěr
Business plán představuje jasnou vizi a strategii, jak úspěšně rozjet a rozvíjet podnikání. Popisuje cíle, analýzu trhu, konkurenční výhody, cílovou skupinu zákazníků, marketingové a prodejní strategie, stejné jako finanční situaci. Celkově lze říct, že business plán je zásadním nástrojem pro systematický růst a dlouhodobou udržitelnost podniku.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.