In-store reklama



reklama na provozovně

In-store reklama (propagace na provozovně) jsou například reklamní plochy v nákupních centrech nebo obchodech. Mezi tyto netradiční reklamní plochy můžeme zařadit reklamu na nákupním vozíku, polepy na podlaze, reklamu umístněnou na vstupním turniketu, jedná se také o reklamu na jednotlivých regálech, stojanech nebo závěsných panelech, wobblery, stoppery nebo také polepy na pásech u pokladen. Reklama na provozovně je nejlépe cílená reklama. Cílí totiž nikoliv na potenciální klienty, ale přímo na ty aktuální. Z tohoto pohledu se jedná o reklamu retenční (retence cílí na stávající zákazníky), nikoliv akviziční (akviziční reklama má získat nové klienty). I malá prodejna může výrazně navýšit prodeje tím, že zvolí vhodnou propagaci zboží právě na své provozovně. Více o tomto tématu se dočtete v POS/POP materiály na provozovně.


Jak zvýšit prodeje reklamou na provozovně?

Až 70 % nákupních rozhodnutí se odehrává spontánně v místě prodeje. Zkrátka - většinu nákupních položek (a nákupů) nijak neplánujeme. Vše začíná tím, že člověka na provozovnu musíte dostat. Tady se nebudeme bavit o PPC reklamě nebo sociálních sítích, ale přímo o tom, jak vypadá vštup do prodejny.

Vstup do prodejny 

První dojem rozhoduje. Provozovna musí být hlavně vidět (dobře) a každému musí být jasné, co přesně nabízíte. K tomu může sloužit mnoho reklamních nosičů:
  • Výloha - upravená, hezká výloha, ze které je patrné, co prodáváte, zvýší počet lidí, kteří vstoupí do vašeho obchodu či jiné provozovny. Pokud jsou ve výloze (nebo na různých "áčkách" apod.) ceny, můžete tím jasně říct, o jaké zákazníky stojíte a pro koho je zboží (služba) určená. Hezky vystavené zájezdy s cenou a termínem motivují potenciální klienty cestovní kanceláře k tomu, aby přišli do CK a zeptali se na další detaily. 
  • Vývěska - nejen u hospod je vývěska něco, čím již z dálky můžete říct "toto zde nabízím". 
  • Áčka - dnes je často využívají i různé second handy, ale původně jsou především pro restaurace. Dá se na ně napsat prodejní argument. Proč bych k vám měl přijít? 
  • Jiné typy poutačů - před pár lety byly moderní např. obrandovaná kola, ale pokud prodáváte koblihy, pak i kobliha v nadživotní velikosti jasně ukáže, co že to u vás dostanu. Některé prodejny aut či autobazary mají staré auto na vyvýšených stojanech. Inspirace je zkrátka hodně. Mnoho antikvariátů má zase venku bednu s knihami, občas i k rozebrání zdarma. Zkrátka - být vidět je to, oč tu běží. Mimochodem, nemusí jít jen o to být vidět. Pokud např. restaurace dělá venkovní grilování, ví o tom široké okolí a vždy to má velmi pozitivní dopady na tržby. Pokud různé typy poutačů svítí, dělají vám reklamu i v době, kdy máte zavřeno a je... Tma... 
  • Letáčky, ochutnávky - pokud máte restauraci nebo cukrárnu, dobrou možností může být ochutnávk před prodejnou. Rozdávání letáčků a lákání k návštěvě může být také cesta. 
  • Úklid - opravdu nevypadá dobře, když jsou před vstupem do obchodu nedopalky nebo různě znečištěné okolí. Výloha by měla být samozřejmě pravidelně umytá. 
  • Označení provozovny v mapách - toto sice není reklama na provozovně, ale tím, že se zapíšete do Google My Business a na firmy.cz, bude znamenat, že vás najdou klienti v mapách (na Google mapách a na mapy.cz). 

Prodejna

Prodejna musí být uklizená a zboží být zařazeno do logických celků. Nechcete hledat chleba mezi čistícími prostředky. I to, ve kterém regálu a na které pozici v regálu zboží máte, výrazně ovlivňuje jeho nákupy. Proto je dobré to lépe namaržované zboží mít na lépe viditelných a dostupnějších místech. Věci, pro které chodí většina klientů je naopak dobré umístit co nejdál do obchodu, aby musel klient projít celou prodejnou. Je tak vyšší šance, že si koupí něco navíc. Dále se na provozovně často využívají: 
  • Označení na zemi - např. šipky s typem produktů nebo brandem. Funguje částečně i jako navigace. Často se používají podlahové samolepky. 
  • Označení regálu - nad regál nebo z boku se umísťují reklamní poutače. 
  • Blikající či svítící reklama - je to časté v prodejnách, kde prodávají "všechny věci světa", ale vhodné to může být i jinde. 
  • Stojany, woblery, letáky... 
  • Vůně - některé provozovny jsou navoněné. Může to půdobit velmi dobře a podporovat brand. 
  • "Akce" - pokud prodáváte vláčky, můžete mít v prodejně jedoucí soupravu. V případě, že prodáváte cokoliv, co je možné vystavit "v akci", podpoří to prodej a hlavně atmosféru na prodejně. Mimochodem - v Brně je dlouhá léta restaurace, kde vám jídlo přiveze vláček. Je to typický příklad dobře fungující reklamy, která je zároveň praktická a zároveň prodejním argumentem. 
  • QR kódy - nezapomínejte lákat své zákazníky na své sociální sítě či web, kde se může dočíst další podrobnosti. A vůbec - máte výlohu? A je tam odkaz na web či QR kód?

Značení zboží

Dobře označené zboží zákazníci lépe dohledají. Navíc může vytvářet naléhavost (poslední volná místa apod.). 

Označení slev a akcí

Pokud nabízíte slevy či akce, určitě je to něco, co by mělo přímo agresivně působit na klienta. Proto se většinou k jejich značení používají oranžová či červená barva. Nezapomínejte ale na zákonné parametry toho, co za slevu můžete označit! I zde lze vytvořit pocit naléhavosti. Např. tím, že máte vystavený jen jeden kus saka od určité velikosti, i když další máte ve skladu, nebo tím, že napíšete "akce trvá jen do 1.9.". 

Chování personálu

Zvýšit tržby může celkem jednoduše i chování zaměstnanců. Častý kámen úrazu. A bohužel - neuražte se - čím dál mi to přijde horší u mladé generace. Občas je v obchodě cítit naprostý nezájem obsluhy. Takové lidi prosím - prosím - vyhoďte. Nabídkový a doplňkový prodej navyšuje výrazně tržby. Zároveň by obsluha měla být vzdělaná v tom, co nabízí a umět lidem poradit. Obsluha by měla také zdravit jako první. S nápisem "Pivo - 90, Pivo, prosím - 70 a dobrý den, poprosil bych pivo - 40" to moc daleko nedotáhnete. Vy jste tam kvůli zákazníkovi, on tam opravdu není kvůli vám a vážně se nechce vzdělávat v etiketě. Možná je buran, ale vy mu chcete zboží prodat. 

Výborně měl tuto oblast vždy zvládnutý McDonalds. Typickou ukázkou je tzv. nabídkový a doplňkový prodej, kdy se snažíte zákazníkovi nabídnout ke kávě zákusek, nebo, pokud si chce dát Colu, automaticky se zaměstnanec zeptá, zda střední nebo velkou. Velké množství lidí si dá větší velikost nápoje, nebo právě desert a podnik tak výrazně navýší průměrnou tržbu na jednoho zakázaníka, i tržbu celkovou. 

Kasa... 

Další možností navýšení tržeb je umístění doplňkových produktů na dobře viditelná místa u pokladen apod. Čekající lidé často ve frontě přidají něco, pro co původně vůbec nešli. V případě zábavních parků se může jednat o drobné hračky. S tímto souvisí i prodejní automaty, které bývají umístěné u východů v různých centrech. Zkrátka - utratili jste hodně peněz za přilákání klienta? Tak z něj zkuste dostat vyšší tržbu. Mějte tam vystavené právě to zboží, které podléhá co nejvíc impulzivnímu nákupu (je levné, nemusí se zkoušet apod.). 

Podpůrné programy

A pokud chcete retenci ještě navýšit, určitě pouvažujte o programu pro klienty. Může mít mnoho podob - od každá 10. káva zdarma, přes slosování o ceny až po sbírání bodů a jejich výběr. Musíte to mít ale dobře spočítané... Sem by se dal počítat i tvz. happy hours - hodiny, kdy víte, že toho moc neprodáte a tak si můžete dovolit s cenou jít výrazně dolů. 


Co souvisí s reklamou na provozovně?

Ať máte provozovnu jakoukoliv a jakkoliv dobře či špatně zvládnutou propagaci, doporučujeme: plánujte - reklamní kampaně by na sebe měly navazovat. Být synergické a kontinuální. Pokud něco děláte v online reklamě, mělo by to mít i odezvu právě v offline propagaci a samozřejmě i na provozovně samotné. Celou problematikou prodeje a marketingu se samozřejmě zabývá celá řada marketingových specialistů a marketingové a reklamní agentury. I tam můžete najít pomoc. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost