Sampling



Vzorek k vyzkoušení

Sampling znamená distribuci vzorku zdarma k vyzkoušení. Častý je sampling u potravin (ochutnávky v supermarketech nebo před některými podniky) nebo kosmetických přípravků (v lékárnách apod.). U časopisů a magazínů se můžeme setkat s přibalením vzorečku k samotnému kusu média. U některých časopisů je sampling důležitou součástí obsahu (LEGO časopisy, herní časopisy s DVD her apod.). Častá výhoda samplingu je, že umožňuje do značné míry zaměření pouze na cílovou skupinu. 

Reklama pomocí vzorků zdarma v časopisech může být efektivní, protože máte možnost zvolit si médium se stejnou cílovou skupinou, která kupuje váš výrobek. Dobře tak šíříte povědomí o značce a můžete získat stálé klienty, pokud byli spokojení s produktem. 

Nejlepších výsledků dosáhne sampling při spojení s PR článkem v předchozím a také následujícím čísle časopisu, ve kterém vzorek zdarma je.

Kdy je dobré sampling udělat?

Vzorky zdarma jsou vhodné zejména u nových značek, o kterých ještě potenciální zákazníci neví, nebo u značek, které nabízí skutečně vyšší kvalitu než konkurence. Důležité je sdělit potenciálním zákazníkům vaše prodejní argumenty (USP - unikátní důvody, proč by si zákazník měl vybrat právě váš výrobek). Před rozdáváním vzorků je dobré udělat alespoň krátkou brandovou kampaň, aby si zákazníci měli s čím produkt spojit. Navázat je vhodné třeba prodejní kampaní (PPC reklamou) nebo direct email marketingem, pokud jste sbírali adresy během rozdávání vzorků. Docílíte tak dobré synergie reklam a kampaně budou kontinuální. Vše je nejlepší řešit již v marketingovém plánu.

Co od samplingové kampaně čekat?

Očekávání od samplingu mají odpovídat cílům, které si stanovíte předem. Připomínáme, že cíle musí splňovat požadavky SMART (být reálné, relevantní, konkrétní, časově ohraničené a vyhodnotitelné). Bez cílů nelze kampaň vyhodnotit. Pokud si slibujete, že bez návazné reklamy se vám jen díky vzorkům zdarma zvýší prodeje, budete patrně zklamaní. Samplingové kampaně často pořádají nebo navrhují reklamní a marketingové agentury, které vám navrhnou cíle, řešení i vyhodnocení.

Problémy samplingu

Většinou se samplingové kampaně relativně obtížně vyhodnocují. Proto si stanovte správně metriky, které budete sledovat. Další nevýhodou může být, že často vzorky sbalí ve větším množství "sběrači vzorků", kteří jich vezmou skutečně hodně a - nikdy si zboží nekoupí. Další nevýhodou může být cena. I pokud máte produkt, na kterém je poměrně vysoká marže, často je vzorek poměrně drahý (např. cena balení výrazně převyšuje cenu samotného vzorku). Dalším problémem je volba vhodného distribučního kanálu. Občas se může stát, že rozdáte třeba chutné pečivo, ale člověk si ho už nespojí s konkrétním pekařstvím. I toto je potřeba dobře promyslet. Pokud máte kontroverzní produkt (např. jídlo z hmyzu), je také možné, že negativní reakce několika málo lidí "odeženou" některé potenciální zájemce o ochutnávku. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost