Soutěž pro posluchače
soutěž jako reklama
Soutěže jsou v rádiích oblíbeným produktem. Mají je rádi jak klienti tak posluchači. Zadavatel soutěže pro posluchače většinou poskytne ceny do soutěží a posluchači o ně soutěží. Za využití soutěže se značka dostane přirozeně do obsahu vysílání. Moderátor nenásilnou formou posluchačům přiblíží benefity produktu/značky a jejich užitnou hodnotu. Rádio obecně šíří dobře povědomí o značce (brandu).
Soutěže jsou populární pro diváky, je ale důležité zvážit, zda produkt, který nabízíte do soutěže, bude zajímavý k nákupu pro skupinu lidí, která na daném rádiu soutěží. Ideální synergii reklamních kampaní a soutěže v rádiu dosáhnete dobrým marketingovým plánem. Na soutěž by měla navazovat další forma reklamy.
Soutěže nabízí prakticky všechna rádia u nás i v zahraničí. Pokud soutěž není napojena na jinou (dlouhodou) kampaň v rádiu, zpravidla bývá neúspěšná. Často se spojuje soutěž se zkrácenými desetisekundovými spoty s vyšší intenzitou (brandové spoty). Inzerenti často sdílí informace o soutěži v rádiu např. na svých sociálních sítích. Soutěž by nicméně měla najít nové klienty, proto je to ve většině případů spíše kontraproduktivní.
Zadavatel soutěže zpravidla musí rádiu:
Soutěže jsou populární pro diváky, je ale důležité zvážit, zda produkt, který nabízíte do soutěže, bude zajímavý k nákupu pro skupinu lidí, která na daném rádiu soutěží. Ideální synergii reklamních kampaní a soutěže v rádiu dosáhnete dobrým marketingovým plánem. Na soutěž by měla navazovat další forma reklamy.
Soutěže nabízí prakticky všechna rádia u nás i v zahraničí. Pokud soutěž není napojena na jinou (dlouhodou) kampaň v rádiu, zpravidla bývá neúspěšná. Často se spojuje soutěž se zkrácenými desetisekundovými spoty s vyšší intenzitou (brandové spoty). Inzerenti často sdílí informace o soutěži v rádiu např. na svých sociálních sítích. Soutěž by nicméně měla najít nové klienty, proto je to ve většině případů spíše kontraproduktivní.
Zadavatel soutěže zpravidla musí rádiu:
- zaplatit vysílání samotné soutěže,
- zaplatit vysílání promospotů a soutěžních anoncí,
- zaplatit výrobu spotů,
- zaplatit náklady na další komunikační kanály (propagaci soutěže na sociálních sítích nebo třeba promotýmu v terénu),
- věnovat výhry do soutěže.
Výhody a nevýhody soutěžní relkamy
Soutěže se často využívají i v dalších reklamních kanálech, ať už offline nebo online reklamě. Mají řadu výhod, ale také nevýhod. Mezi hlavní výhody patří:
- Nížší cena propagace v přepočtu na oslovené lidi.
- Atraktivita soutěží samotných.
- Možnost výměny soutěží s jinými subjekty.
- WOMM (Word of Mouth Marketing) - o soutěžích se často mluví, zejména, pokud něco vyhrajete.
- Můžete se zbavit zboží, které se moc neprodává.
- Můžete do soutěže dát vysokomaržové zboží.
- Můžete do soutěže dát např. zboží, kterému brzy končí záruční lhůta.
- Můžete do soutěže dát poukaz na dobu, kdy nejste vytížení.
- Můžete obecně využít mimosezónní období.
- Soutěže vám zpravidla nepřivedou věrné zákazníky.
- Většina lidí se jen účastní soutěže.
- Bez doprovodné kampaně zpravidla nemá účinek.
- Nepřivede ani věrné sledující sociálních sítí.
- Konkurence může soutěže lehce udělat také.
- Ne vždy je pro vaše výrobky soutěž vhodná.
- Na některé služby se soutěž nedá udělat.
Jak by měla dobrá soutěž v rádiu vypadat?
Aby soutěž v rádiu měla co nejlepší obchodní výsledky, je dobré se držet některých zásad:
- Soutěž musí být jednoduchá a opravdu dobře pochopitelná. Pokud bude posluchač muset přemýšlet nad podmínkami soutěže nebo bude otázka příliš složitá, soutěž nebude dostatečně atraktivní.
- Opakování je matka prodeje - pokud chcete soutěž dělat jenom v jeden den, patrně po ní neštěkne pes.
- Doprovodná brandová kampaň - určitě je dobré udělat ji v rádiu, ale také mimo něj. Promujete nový produkt a myslíte si, že je soutěž v rádiu to pravé? Pak se nespoléhejte jen na něj. Udělejte podpůrné kampaně na Facebooku, bannerovou reklamu na Google Ads apod.
- Vyvolejte emoce - bez nich si lidé vůbec produkt nebo reklamu nezapamatují. Ale pozor, aby nebyla kreativa silnější, než samotné sdělení. Pamatujete si na reklamu Bobyka? A na co že to byla?
- Soutěž by se měla jasně vztahovat k tomu, co chcete promovat.
- Dobrá integrace do programu v rádiu - s tím by vám měl ale poradit ten, kdo pro vás reklamu v rádiu zařizuje.
- Pečlivý výběr rádia, času kdy soutěž poběží a samozřejmě i dalších podmínek - vše musí odpovídat vašim klientům! Pokud chcete propagovat produkt pro mladé lidi na rádiu, kde hraje dechovka, asi to nebude fungovat nejlépe.
- Předchozí kampaň na rádiu, kde chcete soutěž vysílat, nebo skutečně známý brand - pokud o vás uslyší posluchači rádia poprvé v rámci soutěže, jejich reakce budou slabší.