YouTube Shorts



Co je YouTube Shorts?

YouTube Shorts jsou prostor pro krátká videa na YouTube, ale obecně se tento pojem používá i pro tato videa samotná. Videa musí být do 60 sekund a natočena jsou na výšku. 

Postup při stanovení cílové skupiny

V podstatě by se dalo říct, že YouTube chce držet krok se světem, a proto vytvořil svůj „TikTok“, kde je možné vytvořit krátká videa. Maximální délka je 60 sekund a je možné je udělat i z vlastních videí na YouTube, k "Shortu" je také možné si vybrat hudbu z více než 250 vydavatelství z celého světa jako (např. z Universal Music, Sony Music Publishing, Kobalt, Merlin a mnoho dalších). V rámci této služby je možné využít několik nástrojů jako například vícesegmentová kamera, díky které lze spojit více videoklipů dohromady. Dále je možné přidávat text do videa, filtry pro úpravu barev či další úpravy. Sice bylo oznámeno, že další funkce budou přidávány na základě zpětné vazby a spokojenosti uživatelů, ale už po necelém roce fungování byly přidány jen tři nové funkce. Funkce Cut umožňuje vystřihnout okamžik (1-5 s) z jiného videa, které nemusí být ani autorovo a umístit ho na začátek Shorts. Green screen umožňuje stejně jako na TikToku použít video jiného autora na pozadí našeho videa. 

Shorts jsou primárně určené pro mobilní telefony, avšak je možné je najít i na počítači. Tam se zobrazují pouze vertikálně. Jestliže kliknete právě na tlačítko „šortek“ tak algoritmus YouTube Vám nabídne „šortky“ o kterých si myslí, že by se Vám mohli líbit na základě Vašeho vyhledávání. U všech videí je možnost přihlásit se k odběru, dávat „To se mi líbí“ a komentovat či sdílet video.

Ačkoliv tato funkce byla představena v Indii v březnu 2020, a spuštěna zhruba o rok později v USA, dosahuje sledovanosti přibližně 6,5 miliardy shlédnutí denně. Minulý rok se YouTube spojil s chlapeckou k-popovou skupinou BTS a odstartovali spolu globální virální kampaň. I v České republice tato platforma dosahuje úspěchů, protože za svou krátkou dobu působení na tomto trhu získala 6 milionů uživatelů a čísla rostou. Shorts jsou navržené tak aby bez problémů spolupracovaly s dalšími funkcemi YouTube, jako jsou kanály, seznamy skladeb a živé vysílání. Youtubeři mohou jednoduše najít a sdílet svá krátká videa se svými odběrateli a fanoušky. Musíte počítat také s tím, že YouTube je po Googlu nejčastěji používaným vyhledáváním. Jestliže uděláte dobrou analýzu klíčových slov a krátká videa na tyto výrazy, můžete zvýšit vaši viditelnost v placené reklamě ve vyhledávačích i v rámci SEO. Další výhoda tkví v jejich virálnosti, protože klasická videa shlédne pár set nebo tisíc uživatelů, YouTube Shorts video může dosáhnout shlédnutí tisíců i miliónů diváků. Pokud Vaše YouTube Shorts shlédne větší počet lidí YouTube bude Vaše video doporučovat velkému počtu lidí.

Stories a shorts

Z předchozího textu může vyplývat, že se jedná o novinku YouTube, ale ne tak docela, protože ještě před Shorts videi umožnoval YouTube uveřejňovat krátká videa pomocí stories. Ty, ale neměly svoji záložku na hlavní liště, tudíž se k nim nešlo a dodnes nejde tak lehce dostat. Zda je lepší to, nebo ono záleží na posouzení každého z nás. Stories na YouTube vydrží déle, než na Instagramu (7 dnů), ale Shorts videa jsou „věčná“ a na YouTube existují, dokud je tvůrce nevymaže. Zatímco Shorts videa může vytvářet každý, kdo má možnost vytvořit klasické video. Tak abyste mohli vytvořit stories, potřebujete minimálně 10 000 odběratelů. Stories jsou dostupná pouze na telefonu, ale mají své funkce, které zase nemá Shorts. Zatímco na Shorts narazíte všude ať už máte desktop, telefon či smart TV. Pokud potřebujete sdílet polohu videa či do něj chcete použít proklik, je lepší použít stories, na rozdíl od Shorts tuto funkci umožňuje. Shorts naopak obsahují více vychytávek pro samotné nahrávání, jako jsou například výše zmíněné barevné filtry či Greenscreeny. Tato funkce umožňuje, že video vytvoříte v jednom telefonu a aplikaci. Celková délka stories je pouze 15 sekund, ale stejně jako Instagram, tak i YouTube umožňují natočit Stories více za sebou. Na shorts můžete využít i čtyřnásobek času storýčka, ale jestliže natočíte dvě a více částí jednoho videa, nepřehrávají se jednotlivé části za sebou ale náhodně a divák si tak musí jednotlivé části najít sám, což může někoho odlákat.

Jak využít Shorts v propagaci?

Je vhodné využívat YouTube Shorts v online marketingu? Ano! Máte jedinečnou příležitost komunikovat se svými klienty, nebo získat nové zákazníky pomocí netradičního inovativního způsobu krátkých videí. Tím, že se jedná o krátká videa, upoutáte lépe pozornost uživatelů v přeplněném a nepřeberném světě reklamy. Kdybychom nahlédli jenom do Českého rybníčku, kapela Mirai pomocí Shorts upozornila na vydání nového singlu z připravovaného alba Maneki Neko, rapper Dorian skrze Shorts představil nový merchandise pro rok 2022. Ze zahraničních umělců zde slaví úspěch Ed Sheeran, který zde představil 14 nových písniček ze svého nového alba.

Výhody a nevýhody shorts

Jako vše na světě, i Shorts mají své výhody a nevýhody. Mezi hlavní výhody patří potenciálně levné pořízení (nemusí být nahráno na profesionální zařízení, postačí telefon vyšší třídy, případně mikrofon a jednoduché světlo). Jedná se o kanál vhodný zejména pro brandové kampaně. Většina videí se navíc dá využít i na TikTok či Instagram (a kratší i na Stories pro FB/IG). Výhodou videa je také to, že působíte na nejvíce smyslů. Podkresová hudba vyvolá náladu, mluvené slovo představí výhody produktu a video samotné jej ukáže. Navíc dodáním grafiky, textů apod. můžete počet informací v krátkém videu ještě výrazně zvýšit. 

Mezi hlavní nevýhody patří hlavně to, že musíte trošku umět videa natáčet, tušit, na co budou sledující reagovat a obecně - musíte vymyslet nějakou zajímavou kreativu. Tak co, začnete natáčet Shorts pro propagační účely?





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost