SEO - JAK ZAČÍT? TŘETÍ ČÁST



TVORBA WEBU

Pokud jste četli minulý článek a také náš úvod do SEO, máte již hotovou strukturu webu a jeho menu a také napsány texty pro web. Vše budete pravděpodobně zadávat webaři, pokud se nerozhodnete pro nějakou sebevraždu, jako udělat si stránky sami. Nepoužívejte webové šablony (pokud to není opravdu nutné třeba kvůli rozpočtu). Předpokládejme, že již máte hotový grafický design (corporate identity či logo) pro vaši firmu (web). Vzhled by s tím měl samozřejmě korespondovat. Myslím vzhled webu, je jedno, jakou máte košili. O to by se měl postarat grafik nebo grafické studio. Tedy ne o košili, o vzhled webu. Nicméně - bude asi chtít fotky. Nepoužívejte databanku fotek, google má rád jedinečný obsah a to i ve vzhledu. Je hezké, že vaše kolegyně Karolína ráda fotí, ale věřte mi, obraťte se na profesionálního fotografa, vaše produktové fotografie budou rozhodně vypadat mnohem lépe. 


VÝBĚR WEBAŘE NEBO WEBOVÉHO STUDIA

Pokud vybíráte webaře, je lepší se obrátit na větší firmu. Cena bude vyšší, ale nevzniknou vám problémy, které amatérští tvůrci webů mají ve 100% případů a navíc je riziko mít web postavený na jednom člověku. Zejména, když máte e-shop. Když se chystáte k častým změnám a úpravám na webu, mějte to na paměti při výběru firmy. Vyberte takovou, která má pořádný a jednoduchý redakční systém. Díky němu zvládne přepsat text nebo vyměnit fotku opravdu každý. Nebude potřeba kvůli každé výměně fotek nebo textu volat webaři, že se vám "zase rozhasily celé stránky". Nemusíte platit další hodiny tohoto odborníka navíc. V praxi jsem se setkal např. s tím, že firma investovala skoro 300 milionů Kč do podnikání, ale stránky měli za 25 tisíc. Samozřejmě se po třech měsících dělaly nové, již důstojnější. Zamyslete se nad tím, jestli se Vám nevyplatí dát do webu raději víc peněz, než méně. Výběr webaře je někdy složitý, už kvůli typu podnikání (ne každý webař umí dobře velký e-shop), ale i kvůli lokalitě. Setkal jsem se s tím, že firma v Brně měla web od řecké společnosti, která vůbec nekomunikovala a navíc - udělala i grafický manuál. S fontem, který nepodporoval češtinu. Nikdo si toho nevšiml, protože v podniku nebyl nikdo, kdo by měl jakékoliv zkušenosti s webem, marketingem nebo grafikou.

Chtějte hlavně vidět práci webového studia. Podívejte se, které stránky v minulosti dělali, jak stránky vypadají na mobilu, v PC, v různých prohlížečích... Změřte jim rychlost, zkuste je najít na Googlu pod různými frázemi, přečtěte si reference firmy a popovídejte si s jejich pracovníkem, řekněte mu přesně, jaké máte problémy (myšleno s webem a zákazníky, váš rozvod ho asi nebude zajímat, pokud ano, nechte web raději udělat někoho jiného).

Jak by měl vypadat kód stránek? V prvé řadě by měl být jednoduchý. Příliš mnoho CSS souborů nemusí být nejvhodnější řešení. Java Script je někdy také důležitý (např. Googla Analytics nebo FB Pixel jsou také v Java Scriptu), ale lépe je se vyvarovat jeho nadužívání. 

WEB před odevzdáním - co by měl splnit? Odpověď je stejná, jako na otázku "jaké požadavky bychom měli mít na webaře a nový web?"
  • Responzivita - web musí být responzivní pro mobilní telefony!
  • SSL protokol - web musí mít bezpečnostní https protokol.
  • Nesmí obsahovat duplicity.
  • Musí být rychlý - rychlé načtení je důležité a závisí na spoustě faktorů. Nechte si poradit od zkušených webařů!
  • Správně udělanou sitemap.
  • Správně udělaný robots.txt.
  • Dobré je mít vlastní 404 stránku.
  • Nesmí házet žádné chyby. Chtějte, aby web prošli webaři placenou analytikou a ukázali vám výsledky. Webové studio musí mít placené analytické programy na weby.
  • Umístění na rychlém serveru.
  • Neměl by obsahovat žádné neexistující stránky s kódem 404.
  • Správné kanonizování.
  • Nastavení Google Analytics
  • Nastavení Google Search Console (jde o skvělý SEO nástroj)
  • Měl by mít favicon
  • Měl by obsahovat alespoň základní klíčová slova
Určitě je vhodné nechat projet web před odevzdáním nějakou analytikou. Existuje mnoho placených i neplacených nástrojů, které vám mohou pomoct (Collabim, Seobility, Seotest, Seotester, Screaming Frog, Marketing miner, Ahrefs, Content King...). Každý z nich má jiné možnosti.

Automatické nástroje se nazývají seomaty či seoanalyzátory. Mějte ale na paměti, že např. hodnocení webu číslem samo o sobě neříká nic. Pokud vám např. seobility nebo seotester hlásí něco špatně, nechte si to raději vysvětlit od webaře. Určitě si nechte web projet nějakým hledačem 404 stránek, ty by nový web mít neměl. 

Jak vidíte, je toho spousta a to je pouze základní nastavení, žádné pokročilejší věci. O nich si řekneme někdy příště, stejně jako o Off-page faktorech. Pokud chcete pomoct s lepší dohledatelností webu, rádi vám pomůžeme. Pokud se zajímáte o SEO, určitě rádi absolvujete některé z našich SEO školení.





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost