Bigboard
Velkoplošná reklama
Bigboard je formát venkovní velkoplošné reklamy v rozměru 9,6 x 3,6 m. Zpravidla bývá umístěn na atraktivním místě, kudy chodí hodně lidí. Bigboardy bývají osvětlené, působí tak i v noci. Nejčastěji se používají na představení nového produktu, značky či slev. Některé plochy umožňují i 3D nadstavbu nebo pohyblivé části. Občas se využívá i zdvojení plochy, double bigboard (dva panely 9,6 x 3,6 m).

Hlavní nevýhody a výhody Bigboardů
Většinu vlastností, výhod i nevýhod mají bigboardy společné s billboardy, které popisujeme podrobněji. Největší nevýhodou je obvykle cena, nemožnost konkrétního vyhodnocení, horší možnost přesného cílení a v neposlední řadě také nemožnost reagovat na změnu (ceny, dostupnosti...). Informací by na těchto plochách nemělo být moc, proto se někdy nevejdou důležité prodejní argumenty. Výhodou je zpravidla prestižní plocha.
Zpravidla je pro BigBoard nutné dodat kvalitní podklady. Grafická studia nejsou schopny pracovat s malým rozlišením fotografií apod., proto je dobré pro tento typ reklamy udělat např. zvlášť produktové focení nebo firemní focení. Celkově jsou náklady spojené s BigBoardy (grafické podklady, výroba, instalace i pronájem) trošku vyšší, proto se zpravidla umísťují minimálně na jeden rok (i na více let).
Zpravidla je pro BigBoard nutné dodat kvalitní podklady. Grafická studia nejsou schopny pracovat s malým rozlišením fotografií apod., proto je dobré pro tento typ reklamy udělat např. zvlášť produktové focení nebo firemní focení. Celkově jsou náklady spojené s BigBoardy (grafické podklady, výroba, instalace i pronájem) trošku vyšší, proto se zpravidla umísťují minimálně na jeden rok (i na více let).
Jaké jsou nejčastější chyby u Bigboardů?
- Mezi nejčastější chyby, se kterými se u této (relativně nákladné) reklamy setkáváme patří zejména nejednoznačnost sdělení. I když je plocha obrovská, zpravidla jí věnuje mozek potenciálního zákazníka opravdu jen zlomek vteřiny. Není čas na rozsáhlé přemýšlení "co mi vlastně chcete říct".
- Další častou chybou je naopak příliš rozsáhlé sdělení. Někdo si totiž říká, že když už máme tak velkou plochu, přece by byla škoda ji celou nevyplnit...
- Nevhodné umístění - buď tam, kde prostě nemáte cílovou skupinu, nebo tam, kde si BigBoardu i přes jeho velikost nikdo nevšimne.
Co by tedy na správném BigBoardu nemělo chybět?
- Prodejní argument (USP) - proč si to mám koupit?
- Logo - tento formát reklamy je v prvé řadě o brandingu.
- Pokud existuje claim, tak claim či jiné sdělení.
- Pokud je BibBoard součástí prodejní kampaně, pak jasná nabídka (případně i výzva k akci).
Dají se vůbec BigBoardy vyhodnotit?
Teoreticky lze vyhodnotit samozřejmě všechno. Praxe někdy bývá těžší. Ve vyhodnocení efektivnosti BigBoardu může sloužit několik věcí. Jednak se zpravidla jedná o brandovou kampaň, tudíž vyhodnotit lze např. hledanost brandu před, během a po kampani. K tomu může sloužit např. Google Search Console nebo Google Ads, kde vidíte vyhledávanost. Další možností je forma dotazníků, kde vyhodnocujete v okolí BigBoardu, kdo zná/nezná vaši značku a případně, kdo tuto reklamní plochu zaregistroval a pamatuje si ji. Nejčastěji se u agentur ale setkáte s vyhodnocením, které se sestává pouze z počtu lidí, kteří projdou okolo. Tedy - statisticky.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.