OOH - Out Of Home
VENKOVNÍ REKLAMA
OOH (out of home) – venkovní reklama je soubor reklamních forem neboli propagačních prostředků, které jsou umístěny na místech s vysokou frekvencí shromažďování veřejnosti. Lze ji rozdělit podle mobility na pohyblivé a stabilní. Za pohyblivé reklamy je označována veřejná doprava (letecká, železniční, lodní, městská). Mezi stabilní reklamní plochy se řadí billboardy, bigboardy, reklamní panely, citylighty, bannery, transparenty, reklamní lavičky, světelné reklamy a další. Zvláštní kategorii tvoří tzv. DOOH (Digital Out-Of-Home) - zkrátka venkovní digitální reklama. Venkovní reklama pochopitelně patří mezi offline reklamu.
Mnoho venkovních reklam neplní dobře svůj účel, je vhodné popřemýšlet nad ideálním místem, formou samotné reklamy i cílem, který by tato reklama měla plnit. S umístěním venkovní reklamy, grafikou či vyhodnocením pomáhají marketingové a reklamní agentury, s grafikou na ně zase grafická studia.
Mnoho venkovních reklam neplní dobře svůj účel, je vhodné popřemýšlet nad ideálním místem, formou samotné reklamy i cílem, který by tato reklama měla plnit. S umístěním venkovní reklamy, grafikou či vyhodnocením pomáhají marketingové a reklamní agentury, s grafikou na ně zase grafická studia.

Kdy zařadit venkovní reklamu?
Venkovní reklamu doporučujeme zařadit pro drtivou většinu služeb i produktů, zejména, pokud máte větší marketingový rozpočet. Nejprve si udělejte marketingovou mapu vašich potenciálních zákazníků, na základě mapy vytvořte marketingový plán, díky kterému bude vaše reklama synergická. I když se venkovní reklama vyhodnocuje hůř než online, není to nemožné. Dá se sledovat např. návštěvnost stránek v období, kdy máte venkovní reklamu, slova z bannerů jako vyhledávací dotazy v Google Search Consoli, vyhledávání vašeho brandu apod., nebo prostě porovnat tržby za období před, během a po. Tradičně se pak počítá něco jako "potenciál" reklamy (kolik lidí cca projde denně, týdně apod. místem, kde vaše reklama je). Ostatně - pokud si nevíte rady, určitě vám poradí v jakékoliv kreativní agentuře.
Plusy outdoor reklamy
OOH reklama má mnoho výhod. Mezi hlavní patří:
- Dlouhodobé a pravidelné působení - klasická OOH reklama jede minimálně dva týdny, často ale i měsíc či roky.
- Vysoká četnost zásahu - opakování buduje povědomí o značce.
- Velké plochy a různé nadstavby přitahují pozornost.
- Reklama působí 24 hodin denně 7 dní v týdnu.
- Nelze vypnout, nemá na ni vliv adblock apod., nelze ztlumit, odložit...
- Geograficky ji dáte tam, kde ji chcete mít.
Mínusy outdoorové reklamy
Samozřejmě, že outdoorová reklama má i nevýhody. Hlavní jsou:
- U silnice je shlédnutí cca jednu sekundu.
- Účinnost závisí hodně na viditelnosti - osvětlení apod.
- Povětrnostní vlivy mohou reklamu poškodit nebo "zneviditelnit".
- Nejlepší místa bývají vyprodaná na dlouhou dobu dopředu...
- Záškodníci - občas se stává, že billboardy nebo bannery jsou záměrně poškozovány (např. někdo nakreslí kníra a černé zuby).
- Často trošku horší měřitelnost (ale i to se dá řešit).

Nějaká fakta místo dojmů...
Výzkum na ČVUT ukázal, že řidiči se v průměru dívají na reklamní poutač cca 0,4 sekundy. Pokud je na reklamní ploše modelka v plavkách, vydrží se koukat déle. Nejdéle je možné se v autě za jízdy dívat cca tři sekundy (cca 70 metrů jízdy). Kampaně, které kombinují OOH a internetovou reklamu mají až o 48 % vyšší dopad. Drtivá většina firem (až 95 %) nevyhodnocuje investici do OOH reklamy. Mimo domov trávíme většinu času (krom spánku až 70 %).
Rady a tipy pro venkovní reklamu
- Někdy se využívají na venkovní reklamě QR kódy, které odkazují na konkrétní stránku (landing page). Lehce se pak měří konkrétní počet lidí, kteří se na tuto stránku proklikli.
- Jindy se umísťují slevové kódy, kdy metrikou je počet využitých slevových k´ódů.
- Pokud chcete na vekovní reklamu dávat fotky produktů, nechte si udělat kvalitnější fotografie. U velkých formátů vynikne každá drobná chyba.
- Počítejte také s tím, že venkovní reklama se hůře mění (např. při vyprodání zboží nebo změně jeho ceny).
- Dobrou volbou může být umístit na bannery také reklamní slogan.
- Na vaši offline reklamu by měly navazovat další kampaně i online reklama.
- Stanovte si na začátku cíle a rozpočet, který do OOH kampaně chcete dát. Stanovte si také metriky, kterými dané cíle budete sledovat!
- Nechte si udělat nabídku alespoň od dvou firem.
- Reklama v MHD může být za určitých okolností účinná, zejména, pokud cílíte právě na lidi, kteří MHD využívají.
- Vhodné může být za určitých okolností i rozdávání letáků, od kterého se stále více upouští. Zejména pro místní podniky to je ale stále poměrně dost účinné.
- Mezi OOH lze zařadit i akce typu pochod městem (např. běh městem nebo parkem sponzorovaný výrobcem obuvi) apod.
Vytvořila společnost PS Works s. r. o.