B2C marketing



Co je B2C marketing

B2C Marketing (business to customer nebo také business-to-customer) znamená prodej koncovému zákazníkovi. Je asi nejrozšířenější oblastí marketingové komunikace. V dnešní době sociálních sítí, e-shopů a online reklamy se stal nástrojem pro firmy, které chtějí oslovit širokou veřejnost, vyvolat zájem o produkt či službu a přimět ke koupi. Někdy bývá B2C označován také jako D2C (Direct-to-Consumer).


Co znamená B2C marketing?

Jedná se o marketing zaměřený na běžného spotřebitele, který nakupuje produkty nebo služby pro svou osobní spotřebu. Značky a firmy zde komunikují napřímo s jednotlivci, a snaží se ovlivnit jejich nákupní rozhodnutí pomocí reklamních sdělení, emocí a výhodné nabídky.

Jednoduchá definice zní: B2C marketing se zaměřuje na koncového zákazníka (spotřebitele). 

B2B, B2C, B2G a B2E

  • B2B - Business-to-Business - firma prodává firmě.
  • B2C - Business-to-consumer - firma prodává spotřebiteli (ne firmě).
  • B2G - Business-to-Government - firma prodává státu. 
  • B2E – Business-to-Employee - firma směrem k zaměstnancům.
  • P2P - Peer-to-Peer - rovný s rovným (občan - občan apod.). 
  • B2A - Business-to-administration
  • D2C - Direct-to-Consumer


B2C marketing je často impulzivní

Zásadní je rozdělení podle typu produktů. Existují produkty, které podléhají impulzivnímu nákupu (chci to tady a teď) - typicky se jedná o módu. Zkrátka věci, které nemusíte moc plánovat a obvykle vám nákup jedné nebo dvou z nich neudělá díru v rozpočtu. Zde se B2C marketing často zaměřuje na emoce a impulzivní rozhodování, kde koncoví zákazníci často vybírají podle emocí, dojmu a momentální potřeby. Dále se zaměřuje na krátké nákupní cykly, protože proces rozhodování je rychlý. Proto se firmy snaž zaujmout během několika vteřin a nabídnout co nejjednodušší cestu k objednávce.

Trošku jiné je to u produktů, které podléhají plánování a jsou spíše dlouhodobou investicí. Například auto nebo dovolená. Tady většinou nezareagujete na jednu reklamu, na základě které ihned nakoupíte, prostě nákup plánujete a srovnáváte varianty. U tohoto typu zboží nejprve budujete důvěru značky, následně ukazujete USP (prodejní argument) a UVP (důvod koupě) produktů a teprve po této fázi dáváte tzv. prodejní část kampaně.

Pro oba typy produktů se pak vyplatí klást důraz na značku a zážitek. Zákazníci si častěji volí značky, které znají a ke kterým mají nějakou emocionální vazbu. Vždy platí obecné principy marketingu (4P a 4C, STDC atd.).


Rozdělení oblastí B2C

Oblasti B2C je možné rozdělit na: 
  • Prodej služeb.
  • Prodej zboží. 
  • Prodej informací (prodej a pronájem software apod.), i když i to je v podstatě služba.
Další možností je rozdělení na online a offline prodej. 

Aktuální trendy v B2C

Pro rok 2025 a pravděpodobně i 2026 je čím dál častější využití AI a videoobsahu, UGC, influencerů a obecně tvorba obsahu jako takového. Sociální sítě jako Instagram nebo TikTok nebo YouTube jsou stále výspami reklamy, kde je možné oslovit takřka kohokoliv reklamou, kterou jistě uvidí. Další stále aktuální možností je SEO a SEO pro Ai nebo tradiční PPC reklama jak na Google Ads tak v Skliku.


B2C banner
Typický banner pro B2C reklamu.

Nejčastější problémy B2C

V dnešní době mezi nejčastější problémy B2C marketingu patří zejména:
  • Problémy s měřením - často bývá měření nastaveno špatně, nebo jsou statistiky nepřehledné, nebo je sice měření nastaveno správně, ale nikdo jej nevyhodnocuje. 
  • Absence A/B testování - testování účinnosti (konverznosti) stránek nebo reklam je základem B2C marketingu. Jedním z jeho cílů je zvyšovat konverzní poměr (kolik lidí propadne pomyslným konverzním trychtýřem). 
  • Příliš nízké investice - pokud chcete mít obrat tři miliony měsíčně, s třemi tisíci do marketingu to vážně nepůjde. 
  • Špatný produkt, místo prodeje nebo cena - pokud máte cokoliv z toho špatně nastaveno, opravdu vám marketingová agentura neprodá nic. 





Chcete efektivní marketing?




Vytvořila společnost